25. heinäkuuta 2017

Ruisrock 2017

Voi Ruisrock sentään!

Kyllä se vaan niin taitaa olla, että Ruisrock on Suomen festareiden kruunaamaton kuningas. Kyseinen tapahtuma vain kehittyy kehittymistään vuosi vuodelta ja sääkin tuntuu olevan aina lähes poikkeuksetta Ruissiviikonloppuisin täys kymppi. Me vietimme siskoni kanssa tänä vuonna jälleen täydet kolme päivää festareilla - ja ei käy kieltäminen, etteikö olisi ollut rankka rupeama, mutta samalla myös ihan mielettömän hauska!

IMG_5602

IMG_5378

IMG_5407

IMG_5377

Ensimmäisenä päivänä mulla oli päällä rennompi asukokonaisuus; siniset kevyesti revityt farkut ja ilmava röyhelöpaita, jotka olin ostanut samalla viikolla Saksasta jostain kaupasta, jonka nimeä en nyt muista, mutta jota ei valitettavasti löydy Suomesta.

IMG_5556

IMG_5473

Saavuimme ensimmäisenä päivänä festarialueelle vasta illansuussa, mutta ehdimme kuitenkin hyvin näkemään muutaman lemppariartistimme siltä päivältä. Ekana päivänä päätimme muutenkin ottaa kohtalaisen rauhallisesti, koska halusimme hieman säästellä voimia pääpäivälle eli lauantaille. :-D


MAANINKAMAFIA X RUISROCK 2017: JVG - TARKENEE

IMG_5661

IMG_5689

IMG_5717 (1)

IMG_5710

Olimme varanneet siskoni kanssa Ruissiviikonlopuksi pienen yksiön Eerikinkadulta, mutta päällekkäin buukkauksen johdosta saimmekin samalla hinnalla hyvin varusteltun kolmion Ratapihankadulta. Joten meillä oli käytössämme kyseisenä viikonloppuna kaksi makuuhuonetta, olohuone, avokeittiö, sauna ja parveke - sanoisinko, että ihan riittävästi tilaa kahdelle, haha! Kutsuimme lauantaiaamuna ystäviämme luoksemme brunssille ja etkoille ennen alueelle lähtöä. Toinen päivä ei olisi voinut alkaa paremmin!


MAANINKAMAFIA X RUISROCK 2017: FESTARIMAJOITUS

IMG_5731

IMG_5761 (2)

IMG_5765

IMG_5738

denim jacket Shein.com, denim skirt from second hand (Veromoda), sneakers Nike

IMG_5753

Toisena päivänä mulla oli päällä tuplafarkkua. Tämä asu on ehkä henkilökohtainen lempparini kyseiseltä viikonlopulta!

IMG_5794

IMG_5814

IMG_5799

Untitled

Kuva: Emmi Paloranta

Untitled

Kuva: Emmi Paloranta

Untitled

Kuva: Emmi Paloranta

IMG_5856 (2)

IMG_5665

IMG_5622

Toinen päivä oli hurjan kiva ja silloin oli ehdottomasti parhaat esiintyjät! Omat lempparini olivat: Alma, Sanni, Antti Tuisku ja Profeetat. Niin hyvät showt heillä kaikilla! Lauantaina olimme ihan valmistautuneet lähtemään vielä festareiden jälkeen Turun yöhön, mutta toisin kävi kun nälkä, jano ja oman sängyn houkuttelevuus veivät voiton. :-D

IMG_5862

IMG_5887

IMG_5890

IMG_5915

IMG_5946

crop top Stradivarius, pants Zara

IMG_5969 (1)

Kolmannen ja viimeisen päivän asu oli merihenkinen kokonaisuus. Punaiset huulet toivat kivasti väriä kasvoille ja peittivät samalla myös väsymyksen merkkejä, haha!

IMG_5987

IMG_5992

IMG_6004

IMG_6002

IMG_6020

Viimeisenä päivänä kävimme alueella vain nopeasti pyörähtämässä katsomassa Sean Paulin ja Ultra Bran vedot. Itse olin myös ihan vesilinjalla, mikä ei kyllä haitannut menoa ollenkaan! Auringonpaiste, meri, musiikki ja festarikansan mieletön fiilis tekivät tehtävänsä ja tunnelma oli 5/5.

Huh, huikea kesäviikonloppu ei voi muuta sanoa! Ensi vuonna todellakin uudestaan, mutta luulen, että yksi tai kaksi päivää riittäisi oikein hyvin. ;-D Se on kuulkaas tämä ikä, joka alkaa painaa! (Katsotaan vaan niin ensi vuonna kreisibailataan tuolla taas se kolme päivää...)

22. heinäkuuta 2017

Taistelu selluliittia vastaan

Kevät 2013: Anonyymi: "Kivat ostokset :) Kysyn muuten ihan huvikseni että kuinka paljon sulla on selluliittia? :D kun treenaat kumminki ja silleen. Älä ota tätä kysymystä pahalla!" Anni: "Haha apua mikä kysymys.. :-D Toivottavasti ei vielä yhtään tässä iässä!"

Kevät 2014: Anonyymi: "Onko sulla selluliittia?" Anni: "Ei vielä, ainakaan tietääkseni! :-D Mutta eiköhän kohta luonto tee tehtävänsä.."

Kevät 2017: Anonyymi: "Ehkä hölmö kysymys, mutta onko sulla selluliittia? :'D sun kroppa on upea :)" Anni: "Hmm... En osaa oikein sanoa. Jos on, niin ei onneksi ainakaan kovin paljoa. :-D"


IMG_1717

Koko blogihistoriani ajan minulta on aina tasaisin väliajoin udeltu, että mahtaakohan minulta löytyä selluliittia? Ja näin ollaan päästy kesään 2017 ja olen bongannut ensimmäiset selluliitit kropastani, joten nyt rakkaat lukijani voin paljastaa teille, että kyllä, minulla on selluliittia! Ei onneksi paljon, mutta on kuitenkin. Ongelmakohtiani ovat takareidet ja käsivarret. Kuten keväällä 2014 ennustin, luonto on tosiaan tehnyt tehtävänsä, vaikka edelleen urheilen aktiivisesti ja pyrin kiinnittämään huomiota siihen, mitä pistän suuhuni. Uskallan postauksen alussa siteeramieni kommenttien sekä yleisen keskustelun perusteella väittää, etten ole ainoa, jolle selluliitti aiheuttaa päänvaivaa. Mitä selluliitti on, kenellä sitä on, mikä sitä aiheuttaa ja miten sitä voi ennaltaehkäistä tai hoitaa - vai voiko?


IMG_1752

Mitä selluliitti on?

Selluliitti on ihon sidekudoskerroksen tulehdus, jossa rasvasolut  suurenevat sekä muodostavat rykelmiä, joita ympäröi säikeinen sidekudos. Selluliittia syntyy siis soluaineenvaihdunnan häiriötilassa, jossa suurentuneet rasvasolut painavat veri- ja lymfasuonia, jolloin sekä veren- että imunestekierto häiriintyvät, mikä puolestaan heikentää solujen aineenvaihduntaa ja hapensaantia. Tällöin kudokseen kertyy rasvan ohella nestettä ja kuona-aineita. Selluliitti luokitellaan kolmeen asteeseen. 1. asteen selluliitti näkyy silloin, kun ihoa puristaa. Tätä voi jokainen kokeilla esimerkiksi puristamalla reisiensä ihoa tai pakaransa yhteen. 2. asteen selluliittti erottuu normaalisti seistessä, erityisesti sivulta katsottuna, mutta häviää makuuasennossa. 3. asteen selluliitissa selluliittikudos on selvästi muhkuraista, erottuu jokaisessa asennossa ja voi myös olla kosketusarkaa. Näin ollen, mitä pidemmälle selluliitti on edennyt, sitä suurempia rykelmiä rasvasolut muodostavat ja sitä muhkuraisempaa iho on.

IMG_1789

Kenellä selluliittia on ja mikä sitä aiheuttaa?

Sukupuolella, perintötekijöillä ja iällä on vaikutusta selluliitin esiintymiseen, muttei asia ole kuitenkaan täysin yksiselitteinen. Selluliittikudosta esiintyy estrogeenin vuoksi n. 80-90 prosentilla naisista ja n. 20-30 prosentilla miehistä. Selluliittia esiintyy kaikenikäisillä, mutta iän myötä selluliittia lisäävät mm. hidastunut aineenvaihdunta sekä ihon kiinteyden ja kimmoisuuden aleneminen, mikä tekee selluliitista erottuvamman. Selluliittia esiintyy niin hoikilla, normaaleilla kuin lihavillakin ihmisillä. Sukupuolta, perintötekijöitä ja ikää lukuun ottamatta selluliitin aiheuttajat koostuvat elämäntapatekijöistä, joita ovat muun muassa ruoansulatusongelmat, vääränlainen/liiallinen ravinto, päihteiden runsas käyttö, stressi sekä laskimoveren- ja imunestekierron häiriöt, joiden taustalla voivat olla liikunnan vähäisyys, ryhtivirheet, puristava vaatetus tai huono ergonomia. Myös lentäminen, kuuma ilma ja häiriöt verenkierrossa aiheuttavat turvotusta, joka voi toistuessaan näkyä selluliittina.


IMG_1724

Miten selluliittia voi ennaltaehkäistä tai hoitaa?

Selluliitin hoidossa painopiste olisi hyvä pitää juurikin ennaltaehkäisyssä, sillä jos suuria selluliittimuhkuroita on jo ehtinyt muodostumaan, ne eivät todennäköisesti lähde koskaan täydellisesti pois. Mitä aikaisemmin selluliittiin kiinnittää huomiota, sitä parempi. Ennaltaehkäisyn ja hoidon kannalta keskeisiä tekijöitä ovat monipuolinen ja terveellinen ruokavalio, runsas veden juonti, säännöllinen liikunta ja venyttely. Myös ihon säännöllinen kuoriminen ja kosteuttaminen on tärkeää. Selluliitin hoidossa kehon verenkiertoa ja lymfakiertoa pyritään vilkastamaan, mikä poistaa rasvasoluihin kertyneitä kuona-aineita, kuten ruoan säilöntä- ja lisäaineita sekä ruoan sulatusjätettä.

Terveellinen ruokavalio. Selluliittiä hoitaakseen tärkeintä on poistaa kehosta myrkkyjä ja nesteitä sekä nopeuttaa aineenvaihduntaa. Tätä voidaan toteuttaa useilla eri ruoka-aineilla ja ruokavalioilla. Esimerkiksi sitruuna, inkivääri ja cayennepippuri ovat tähän tarkoitukseen erittäin tehokkaita. Ruokavalioon tulisi kuulua mahdollisimman vähän prosessoitua ja synteettistä ruokaa.  Myös suolan vähentäminen on suositeltavaa, koska se ehkäisee nesteiden kertymistä elimistöön. Sokeria, pastaa, perunaa ja vehnäleipää on syytä välttää, koska ne lisäävät kuonaa kehossa ja aiheuttavat tulppia aineenvaihduntaan.

Runsas veden juonti. Vettä tulisi juoda n. 2-3 litraa päivittäin. Kivennäisvedet eivät ole veden korvike, sillä ne happamoittavat kehoa, eikö elimistön lymfajärjestelmä hyödynnä muuta kuin puhdasta vettä.

Säännöllinen liikunta ja venyttely. Liikunta kiihdyttää aineenvaihduntaa ja polttaa elimistön rasvaa. Kovan liikunnan lisäksi rasittuneita lihaksia tulisi huoltaa venyttelemällä ja kevyellä hieronnalla.

Kotihoito. Ongelmakohtia voidaan täsmähoitaa selluliittituotteilla. Selluliitin hoitoon tarkoitetut tuotteet kosteuttavat, kiinteyttävät ja hoitavat ihoa pintapuolisesti, jolloin se näyttää sileämmältä, mutta ne eivät saa selluliittia sulamaan kokonaan pois. Selluliittituotteet sisältävät aktiiviaineita, jotka voivat vahvistaa hiussuonten seinämiä, tehostaa veren- ja nestekiertoa sekä ehkäistä rasvan varastoitumista käynnistämällä rasvojen hajoamisen rasvasoluissa. Suosituin aktiiviaine on kofeiini, joka vauhdittaa sekä rasva-aineenvaihduntaa että nestekiertoa. Kuivaharjaus vilkastuttaa pintaverenkiertoa ja täten aineenvaihduntaa. Kuivaharjauksen jälkeen, suihkuun mennessä ongelmakohdat voidaan kuoria kahvinpuruilla, mikä vilkastuttaa verenkiertoa entisestään ja edistää ihon uusiutumista.

Hoitolahoito. Jos ennaltaehkäisy tai kotihoitomenetelmistä ei ole hyötyä, on aika ottaa järeämmät aseet käyttöön, joita ovat esimerkiksi: lipolaser-menetelmä, jossa käytetään matalataajuista laseria, joka vapauttaa rasvahappoja solukalvon läpi aineenvaihduntaan, lipomassage-menetelmä, jonka tieteellisesti tutkittu imurullaustekniikka aktivoi rasvasoluja, tasoittaa selluliittia ja parantaa lihasjännityksiä ja lymfaterapia, jonka tarkoituksena on elvyttää elimistön imunestekiertoa.

IMG_1754 (1)

Summa summarum

Kaiken ylläolevan perusteella voin todeta, että minun tapauksessani selluliitti selittyy mitä luultavimmin pitkälti seuraavilla seikoilla: liian vähäinen veden juonti, lentämisen aiheuttama turvotus, makeutus-/lisä-/säilöntäaineet, atooppinen iho, venyttelemättömyys ja jatkuva stressaaminen.

Selluliittisoturin muistilista (minulle):

 Juo vettä. Paljon. Ei riitä, että sinulla on aina vesipullo mukana käsilaukussasi, jos et juo sitä...

 Lenkkeile, jotta ylimääräinen rasva palaa. Olen jo pidemmän aikaa suosinut voimaharjoittelua ja "vältellyt" aerobista, mutta selluliitin bongaaminen sai minut lisäämään muutaman lenkin treeniviikkooni. Mieluummin vaikka ne vähän pienemmät tissit kuin hyytelöiset reidet, kädet tai peppu! :-D (EDIT: Ja tuo viimeinen lause on sitä kuuluisaa itseironiaa, kun tuosta kyseisestä lausahduksesta, jonka sanoin muistaakseni vuosi tai pari sitten, on minua aiemmin kritisoitu.)

 Venyttele treenin jälkeen. Vaikka edes muutaman kerran viikossa. Kroppa kiittää!

 Seiso enemmän töissä. Istuminen hidastaa aineenvaihduntaa.

 Älä käytä liian kireitä farkkuja/vaatteita, koska ne saattavat häiritä verenkiertoa ja täten aiheuttaa selluliittia.

 Kuivaharjaa ja kuori ihoasi. Iho kirkastuu ja rusketuskin näyttää paremmalta.

 Hiero ja kosteuta. Hierominen palauttaa myös lihaksia nopeammin.

 Käytä kompressiovaatteita/-asusteita matkustaessa. Varsinkin lentäessä. Kompressio vähentää nesteiden kertymistä ja turvotusta.

✔ Älä stressaa! Helpommin sanottu kuin tehty...

✔ Vältä keinotekoisia ruoka-aineita ja pyri syömään mahdollisimman puhtaasti. Korvaa esimerkiksi proteiinipatukat ja -vanukkaat jollain luonnollisilla välipalavaihtoehdoilla.

IMG_1741

Toivottavasti tästä postauksesta oli muillekin hyötyä - itse ainakin opin paljon uutta informaatiota tätä postausta kasatessani! Kivaa viikonloppua tyypit. :-)

(Lähde: Kauneus&Terveys)