26. toukokuuta 2013

Viiden päivän ruokapäiväkirja

Aluksi ilmoitusluontoinen asia: voitimme eilen Eliten kanssa Suomi-Ruotsi maaottelun 2013! <3 Kisapäivästä postausta tulossa myöhemmin.

Ja sitten asiaan..

Minulta toivotaan ruokapäiväkirjoja tasaiseen tahtiin ja tälläinen ei ole kauhean raskas toteuttaakaan (vaikka onkin koeviikko), joten kirjasin tällä viikolla viiden päivän ajan syömiseni ylös. Olen saanut todella upeaa palautetta muutamilta lukijoiltani siitä, kuinka he ovat saaneet blogistani motivaatiota syödä ja elää terveellisemmin. En voi sanoin kuvailla kuinka iloiseksi sellaiset kommentit ovat mut tehneet. Ihan mieletöntä, jos pystyn oikeasti auttamaan muita pelkästään sillä, että lisäilen tänne blogiini kuvia esimerkiksi herkullisista sekä terveellisistä välipaloista etc. Kiitos siis teille upeasta palautteesta! Se motivoi minuakin panostamaan tähän blogiin enemmän ;-)


135


Varma valinta: raikas ja herkullinen hedelmäsalaatti.


083

Hieman eksoottisempaa: osta kaupasta kokonainen ananas (maksaa n. 1,70€) ja pilko se paloiksi esimerkiksi mansikoiden kera. Tuo kummasti piristystä arkeen ja tavalliseen puuroaamiaiseen!

Ti 21.5.
Aamupala: maitoa ja Fitness-muroja sekä ruisleipä, jonka päällä juustoa, tomaattia ja kananmunaa.
Lounas: pikakaurapuuroa (kaneli-omena), näkkäri, 2 ruisleipää ja lasi mansikka mehukeittoa.
Päivällinen: kanapastaa ja kurkkua. Ruokajuomana maito. Puolikas lasillinen Pepsi maxia.
Iltapala: söin maanantailta jääneitä tortilloja; 1 jauhelihatortilla ja 1 tonnikalasalaatilla täytetty tortilla, koska jauheliha ja valmiiksi pilkotut ainekset loppuivat kesken ;-D Ruokajuomana maito.

Urheilu: cheerleading treenit 2h.


002


Leikittele: jugurttia, mysliä ja pakastevadelmia kerroksittain. Hunaja tuo makeutta tähän välipalaan/jälkiruokaan.


011

023 (2)

Ke 22.5.
Aamupala: pikakaurapuuroa, 2 ruisleipää, maitorahkaa ja karviais-boysenmarja mehukeittoa.
Lounas: aamupala oli niin myöhäinen, että lounas jäi välistä.
Välipala: säilykeananaspurkki ja kananmuna.
Treenieväs: banaani.
Päivällinen/iltapala: lohi-täysjyväpastaa, raejuustoa, kurkkua ja ruisleipä. Ruokajuomana maito.

Urheilu: cheerleading treenit 2,5 h.


047


Lohi-täysjyväpasta: nopeaa, helppoa ja herkullista!
Ohje: paistetaan kylmäsavulohi pannulla, sipulin ja valkosipulin kanssa. Lisätään kerma ja mausteet. Keitetään lisukkeeksi täysjyväpastaa.

028

035

037

To 23.5.
Aamupala: tein mulle ja V:lle myöhäisen herkkuaamiaisen, koska kummallakaan ei ollut koulua. Puuroa, mansikka mehukeittoa, tuoreita hedelmiä: kiiviä, persikkaa ja banaania, puoli kuppia cappuccinoa ja ruisleipä, jonka päällä juustoa ja kananmunaa.
Lounas: eilisen lohipastan jämät ja ruisleipä. Ruokajuomana maito.
Välipala: 2 ruisleipää.
Iltapala: kanasalaattia, kananmuna ja maitorahkaa mansikkakeitolla.

Urheilu: lepopäivä. 


005

Pe 24.5.
Aamupala: pikakaurapuuro ja Alpro soija light -suklaajuoma.
Lounas: kasvissosekeittoa ja pala täysjyväleipää. Ruokajuomana vesi. Jälkkäriksi puolikas omena.
Välipala: 2 ruisleipää, Fitness-muroja, 2 banaania ja Skyr-rahkaa.
Treenieväs: proteiinipatukka, omena ja säilykeananaspurkki.
Päivällinen/iltapala: kanapastaa ja fetasalaattia. Ruokajuomana maito. Jälkkäriksi viinirypäleitä.

Urheilu: cheerleading treenit 1,5h.


008


La 25.5. (kisapäivä)
Aamupala: pikapuuroa, Alpro soija light -kaakaojuoma, banaani. Ruokajuomana maito.
Lounas: pastaa, jauhelihakastiketta, kanaa ja salaattia. Ruokajuomana vesi.
Välipala: Gainomax vanilija -proteiinijuoma, FAST toffee -proteiinipatukka, banaani, Alpro soija light -kaakaojuoma ja viinirypäleitä.
Päivällinen: Kotipizzan pariloitu kananpoikasalaatti valkosipulimajoneesikastikkeella. Ruokajuomana ensimmäistä kertaa kahteen kuukauteen kaksi alkoholipitoista kaloripommia. Eli nyt loppui mun 2 kk kestänyt tipaton, mutta ei huolta rakas bodyni pian se taas alkaa.. :)
Ilta-/yöpala: 2 ruisleipää, joiden päällä juustoa ja kananmunaa. Ruokajuomana maito.

Urheilu: aamulla lämppä + kenraali ja iltapäivällä lämppä + kisasuoritus.

012

Normaalisti käyn n. 2-3 kertaa viikossa kuntosalilla cheerleading treenien lisäksi, mutta tällä viikolla en käynyt kuin maanantaina, koska meillä oli kisaviikko (kilpailut olivat lauantaina), joten piti säästää kaikki voimat treeneihin ja kisoihin. Myös tänään ajattelin käydä illalla lukemisen lomassa vetämässä salitreenin.

Vettä pyrin juomaan vähän joka välissä, mutten ikinä kuitenkaan muista juoda sitä tarpeeksi päivän aikana. Treenatessa tulee juotua paljon vettä, mutta muuten jää ihan liian vähille. Muistakaa juoda paljon vettä! Runsas vedenjuonti on kaiken A ja O :-)

6 hyvää syytä juoda vettä:
1. Vedenjuonti auttaa ylläpitämään nestetasapainoa.
2. Vesi auttaa kontrolloimaan painoa.
3. Vesi antaa virtaa lihaksille.
4. Vesi auttaa ihoa näyttämään hyvältä.
5. Vesi auttaa munuaisia.
6. Vesi auttaa ylläpitämään normaalia suolen toimintaa.

(Lähde: tohtori.fi)

Ja ihan yleisenä vinkkinä suosittelen, että panostakaa annoksiinne! Leikitelkää väreillä, ostakaa kaupasta erilaisia hedelmiä (sellaisiakin, joita ette ole ennen edes maistaneet) ja nähkää hieman vaivaa jopa arkiaamu-, ilta- ja välipaloihin. Nimittäin sitten, kun teillä on kaunis, värikäs ja herkullinen annos edessänne, ette varmasti tule pettymään ;-) Ja muistakaa aina, että myös terveellinen voi olla hyvää. Voitte tehdä pienillä valinnoilla annoksistanne terveellisiä. Valitkaa hedelmien kaveriksi sokeroitujen juguttien sijaan maitorahkaa tai maustamatonta jugurttia, valitkaa fetajuuston sijaan raejuustoa, korvatkaa vaalea pasta tummalla täysjyväpastalla, syökää joskus lihan lisukkeena pelkästään herkullista salaattia tai laittakaa pinaattilettujen päälle sokerihillon sijasta mikrossa lämmitettyjä pakastevadelmia. Kaikki tuollaiset pienet valinnat ovat yhdessä niitä suuria valintoja :)

Loppuun vielä kuvia meidän keittiöstämme:

186

184

171

Uusi kämppiksemme toi mukanaan suloiset vaaleanpunaiset kodinkoneet: kahvinkeitin ja leivänpaahdin. Minä ja siskoni emme ole koskaan oppineet juomaan kahvia, mutta kämppiksemme juo ja vaaleanpunainen kahvinkeitin on myös söpö "sisustuksen" kannalta ;-)

178

Ostin viime viikolla 20 kpl pinkkejä ruusuja, koska ne olivat puoleen hintaan. Tuovat ihanasti piristystä ja sopivat meidän vaaleanpunaiseen keittiöön.

167

Jääkaapin ovi on täynnä valokuvia, muistilappuja etc.

041

Lemmikki

Rentouttavaa sunnuntaipäivää teille! Mun sunnuntai jatkuu kokeisiin lukemisella ja tänään Saksan perhe saapuu Suomeen! Meillä he tulevat vieraiksi tiistaista lähtien <3

55 kommenttia:

  1. Tulipas huono omatunto, kun juuri mutustelen sipsejä :D Nuo herkut näyttävät kyllä paljon paremmilta..

    VastaaPoista
  2. Hehe näin sut eilen kisoissa, hieno ohjelma oli teillä ja ansaitsitte voiton! :)
    Ihmettelin vaan että miksi teiltä oli 4 ryhmästunttia, varmistuakseen palkintosijoista.....?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Siksi, koska monet stunttiryhmät halusivat mennä hankkimaan lisää kisakokemusta. Kisakokemusta ei voi koskaan saada liikaa, joten kannattaa aina kisata kaikissa kisoissa, joissa vain on mahdollista.

      Poista
  3. Ihan mahtava postaus ja anto paljon motivaatiota ja inspiraatiota oman syömisen suhteen!

    VastaaPoista
  4. Tää oli huippu! Hyvältä&terveelliseltä näyttää, jatka samaan malliin! :)

    VastaaPoista
  5. Onnea Elitelle! :) Ja ihania kuvia myös, itekin syön hyvin terveellisesti mutta annosten ULKONÄKÖÖN en jaksa aina panostaa... :D

    VastaaPoista
  6. Oot todella kaunis :) <3 näin sut eilen! Huone postausta ootan ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos :) <3 Juu tulee heti kun kiireet pikkusen helpottaisi.. :)

      Poista
  7. oot paljon laihempi luonnossa kun näissä kuvissa :o

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha aijaa :-D No eikös sitä sanota, että kuvat etc. aina pikkusen lihottaisi? En tiiä :)

      Poista
  8. Ihana postaus, nää tuo kyllä paljon motivaatiota! :-)

    VastaaPoista
  9. Ihana postaus! Ja näin sut eilen kisoissa, olit tosi kaunis ja teidän ohjelma oli tosi hieno. Kaverin kanssa huudettiinkiin sulle "Hyvä Anni" :-D

    VastaaPoista
  10. Mun mielestä terveellinen ruoka on paljon parempaa kuin yhtään mikään roskaruoka tms. :)
    Tosi ihanat noi kaikki vaaleanpunaiset yksityiskohdat teidän keittiössä! Mulla vähän samantyylistä omassa keittiössäni. ;)
    Ja onnea vielä voitosta!

    VastaaPoista
  11. ihana postaus ! apua mulla on huono omatunto.. söin juuri pussilisen karkkia :D
    noh, sulla on tosi kiva blogi, ootan aina innolla millon seuraava postaus tulee!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No höh kyllähän sitä pitää ja saa aina välillä herkutellakin! ;-)

      Poista
  12. ihanaa miten jaksat panostaa noihin annoksiin, näyttää ihan älyttömän hyviltä! kiva postaus tekee heti mieli lähteä hedelmäostoksille:DD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hihi ;-) Ja voin kyllä paljastaa, ettei munkaan annokset nyt ihan aina tuolta näytä.. ;P

      Poista
  13. Aivan ihanilta näyttää aina noi sun annokset <3 mutta hirveän paljon sä syöt esim aamupalaa! Itse en ikinä jaksaisi kun tuntuu että yhdestä leivästäkin tulee aamuisin huono olo :D ja mietin myös että esim pinaatti- ja tortillaletuissahan on itsessään jo tosi paljon kaloreja että tiedä niitten terveellisyydestä sitten :o mutta tietysti jos ne helposti saa kulutettua niin ei siinä sitten ongelmaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Otetaan huomioon, että mulla ei ollut tällä viikolla koulua niin aika monena aamuna söin aamupalan siinä 12-13 maissa eli tuli vedettyä vähän niin kuin aamupala ja lounas siinä samalla :) Mutta joo syön kyllä varmasti enemmän kuin muut ikäiseni/kokoiseni tytöt, jotka eivät urheile yhtä paljoa :)

      Ja joo löytyyhän noista pinaatti- ja tortillaletuista kaloreita, mutta postauksen idea ei ollutkaan kehua kuinka itse muka söisin täysin terveellisesti vaan puhua esimerkiksi niistä valinnoista joita voi tehdä. Esim. kuvassa näkyvien pinaattilettujen päällä on sokerihillon sijaan sulatettuja pakastevadelmia, jotka tekevät "annoksesta" kuitenkin pikkusen terveellisemmän kuin se olisi hillolla :) Ja tortillalettujakin saa täysjyvä pohjina niin siinäkin voi tehdä itse valinnan ottaako vaalean vai tumman pohjan.

      Poista
    2. Aika monelle ei aamulla aamupala maistu, jos ruokarytmi on epätasaista ja illalla mätetään kauhean raskas iltapala. Kun urheilee ja syö säännöllisesti, aamulla pitäisi olla nälkä. Ja aamupala tosiaan on tärkeä ateria päivässä, siihen saa ja pitää panostaa! :)

      Poista
  14. Käytätkö yleensä maustamatonta jugurttia? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nykyään jos ostan jugurttia, niin ostan maustamatonta. Mutta ostan useammin maitorahkaa kuin jugurttia :)

      Poista
  15. Awwww, sulin tolle vikalle kuvalle! c: tosi symppistä, ihana ku teillä on tollanen "lemmikki" ja vielä ruusujen päällä...<3 en kestä! Tosi suloista :>

    VastaaPoista
  16. kuinka usein syöt herkkuja? :) etkö syö koulussa koulun tarjoamaa lounasta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Normaaleina viikkoina syön koulussa lounaan joka päivä, mutta tällä viikolla mulla oli vaan muutamana päivänä koulua, koska meillä alkoi koeviikko, niin söin kotona sen takia lounaan ;-)

      Herkkuja syön ehkä n. kerran viikossa :)

      Poista
    2. Mitä nuo sun kerran viikossa syömät herkut sitten on, ja paljonko syöt niitä kerralla? :) oot upea!!

      Poista
    3. Tortilloja..<3 Tai joskus saatetaan käydä poikkiksen kanssa hakemassa Filtownista pienet irtokarkkipussit :) Milloin mitäkin!

      Poista
  17. syöt ihan megahyvin ainaski tän perusteella, koska syöt terveellisesti, mutta kuiteski suht paljon, joka siis on tärkeetä urheilijalle! ettet yritä syödä ns. 'liian terveellisesti', se on jotenki ihana huomata, koska jotkut meijän jengistä syö sellasia miniannoksia jne. 'terveellisyyden' takia! :-) oot ihana bloggaaja, kun susta voi OIKEESTI ottaa mallia! ite oon kyllä allerginen melkein kaikille tuoreille hedelmille ja vihanneksille, sekä soijalle ja pähkinälle, joka on tooosi sääli :( koska monessa terveellisemmässä vaihtoehdossa on jotakin noista... ja esim. hedelmiä ois niin ihana syödä!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Höh onpa harmi. Tuoreet hedelmät nimittäin on mun suurinta herkkua.. :) Pystytkö syömään marjoja? Nekin nimittäin ovat erittäin hyvä vaihtoehto ;) Kiitos kovasti <3

      Poista
  18. Vitsit kun aina saat motivoitua terveellisempien valintojen kohdalla! :-) En esimerkiks koskaan aikasemmin ollut kokeillut pakastemarjoja maitorahkan kanssa (kyllä, tosi outoa) mutta kun joskus aikaa sitten katoin sun blogistas ja kokeilin niin nykyään en muuta haluaisi välipalaksi syödäkkään! Sä piristät olemuksellas, terveellä ulkomuodollas ja elämäntavoillas tosi paljon! Ja isot plussat vielä siitä miten hyvin kirjotat! Vaihtelevaa ja helppolukuista tekstiä jossa ei oo kirjotusvirheitä :) On kiva lukea!

    VastaaPoista
  19. Anni tosi kiva postaus ! (: Tällästa oon oottanukki ja ihana toi kerrosjogurtti<3 Pitääpä mennä heti kokeilemaan!!

    VastaaPoista
  20. Ihana postaus <3 Syöt tosi hyvin, terveellisesti ja just niinkun urheilevan nuoren kuuluukin et ei mitään äly fitness diettijuttuja mihin monet menee helposti :S Mitä protskupatukoita muuten suosit tai litkä on sun lemppareita?:) jotain kuvii nähny mut osaisitko suositella jotain hyvii

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti <3 Mun ehdottomia lemppareita on noi FAST:in Sports Protein toffee -protskupatukat :) Myös FAST:in Sports Protein mansikka ja minttu-suklaa on namia :) (Ne ovat puna-valkoisissa kuorissa) :) eikä ees pahan hintaisia! (joku n. 1,50€) Myydään myös LIDL:issä vähän halvemmalla :)

      Poista
  21. Oon tässä miettiny että etkö syö ns kunnon ruokaa ollenkaan 0.0 napostelet vaan hedelmiä ja tollasia dietti ruokia :o

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos luit ruokapäiväkirjan lävitse, niin huomaat, että sieltä löytyy mm. lohipastaa, kanapastaa, kanasalaattia, kasvissosekeittoa etc. :) Söin tällä viikolla myös porkkana-lanttupaistosta, kanaa, perunaa ja salaattia :) Että kyllä syön ihan kunnon ruokaakin! :) Ja normaaleina viikkoina syön joka päivä lounaan koulussa, mutta tällä viikolla en ollut koulussa monena päivänä, koska meillä alkoi koeviikko.

      Poista
  22. syöt esimerkillisesti! näitä lisää!!

    VastaaPoista
  23. Haluisin painaa vähä enemmän ja saada enemmän lihaksia.. Oon melkeen ihan lauta nii miten mun kannattais syödä :/? Oot tosi tosi kaunis ja ihana ihminen <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Apua en oo mikään ravitsemustieteilijä, mutta mulla tulisi ensimmäisenä mieleen, että terveellisesti ja monipuolisesti! :) Paljon protskua, lihaa, täysjyvä pastaa, riisiä etc., kasviksia, marjoja etc. :) Kiitos <3

      Poista
  24. Mistä kaupasta saa ananaksen noin halvalla O.o oon kiertäny joka kaupan läpi ja joka kaupas jtn 4-5 euroo sellanen iso kokonainen ananas :(

    VastaaPoista
  25. Herkutteletko sitten koskaa? Jos noi terveellisesti syö ni tuleeks sulle sit herkuttelun jälkee kauhee omatunnon kolkutus ku ootki syöny jotai epäterveellisempää niiku joissai jenkkileffoissa? :D Haha iha vaa uteilaisuudesta kysyn koska kiinnostaa tietää.

    http://majakamera.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos tulee syötyä itsensä ihan ähkyyn ja maha turpoaa ja menee kovaksi tai kipeäksi niin tulee :D jos herkuttelemaan kohtuudella niin ei :)

      Poista
  26. Eiku jaa lidlis oli näköjää ananaksii tosi halval :)) siis noita kokonaksia ei purkki

    VastaaPoista
  27. Toi hedelmä salaatti näyttää hyvältä! :p

    VastaaPoista

Huolehdithan omalta osaltasi, että blogin kommenttiboksi säilyy paikkana, jossa jokaisen on mukava vierailla. Kiitos positiivisesta kommentistasi!