13. lokakuuta 2013

Salil eka salil vika

Moikka! Multa on toivottu tosi paljon postausta liittyen mun treenaamiseen. Heti alkulämmittelyksi haluan tehdä selväksi, etten ole mikään liikunnan asiantuntija. Jos olette etsimässä itsellenne täydellistä treeniohjelmaa tai vinkkejä oikeaoppiseen treenaamiseen, olette täysin väärässä paikassa. 

Mulle kuntosalilla käyminen on toiminut nyt reilun vuoden ajan oheistreeninä. Olen harrastanut ensimmäiseltä luokalta lähtien kilpaurheilua. Ensin 5 vuotta telinevoimistelua, ja nyt 6 vuotta kilpacheerleadingia. Cheerleadingin ohella olen alkanut käymään kuntosalilla. Painotan kuitenkin sanaa ohella, sillä treenaan salilla täysin cheerin ehdoilla. Jos meillä on esimerkiksi leiri tai kisat tulossa, vähennän salilla käymistä ja säästän energiani cheertreeneihin. En myöskään treenaa salilla kauheasti jalkoja, koska musta tuntuu välillä muutenkin etteivät ne ehdi aina kunnolla palautua edes cheertreenien jäljiltä.

Salilla mulla ei ole mitään tiettyä treeniohjelmaa, jota noudattaisin. Teen liikkeitä, jotka tuntuvat musta hyviltä, ja joita olen oppinut telinevoimistelusta, cheerleadingista, fysiikkatreeneistä, kavereilta ja treeniblogeista tai nähnyt ihan vaan muiden tekemänä salilla. Käyn salilla n. 2-3 kertaa viikossa ja cheertreenejä mulla on 6 kertaa viikossa.

087

129

Kuntosalini on Järvenpään Kunto Salus, jossa olen käynyt nyt noin vuoden verran. Salus on Järvenpään suurin kuntosali, joka on tarkoitettu sekä miehille että naisille. Siellä on paljon eri-ikäisiä ihmisiä sekä tasaisesti miehiä ja naisia. Saluksella meillä jokaisella jäsenellä on oma "Hyvän olon kortti", jolla pääsee treenaamaan aina aamuviidestä iltakymmeneen. Tämä on mun mielestä tosi hyvä juttu, koska itse esimerkiksi tykkään treenata joko heti aamusta tai sitten vasta ihan päivän päätteeksi. Salil eka salil vika ;-) 

Mulle salilla käyminen on jollain tasolla myös henkinen juttu. Siellä pystyy nollaamaan esimerkiksi koulustressiä todella hyvin. Olisin varmaan hyppinyt seinille, jollen olisi voinut käydä välillä salilla purkamassa paineita lukiessani syksyn ylioppilaskirjoituksiin. Tosin kyllä cheertreenitkin ajavat mulla samaa asiaa, ja saavat unohtamaan kaikki huolet ja murheet sekä stressin.

338

539

Viime keväänä mulla oli tapana juosta aina n. 20-30 min juoksumatolla ennen salitreeniä, mutta viime aikoina olen vähentänyt juoksemista, koska sen johdosta mulla paloi ehkä vähän liikaakin rasvaa kehosta. Olisihan se toki kiva, jos pelkästään masusta palaisi kaikki ylimääräinen rasva, mutta fakta on se, että rasva palaa sitten tasaisesti koko kehosta, ja mun mielestä naisella pitää kyllä olla kunnon naiselliset muodot ellei nyt ihan kisaamismielessä treenaa, jolloin on lähes mahdotonta olla luonnollisesti muodokas, muuten kuin lihasten saralta. Nykyään juoksen vain n. kerran viikossa ennen salitreeniä, ja muulloin lämmittelen jotenkin muuten, jos ollenkaan. Mun kuntosalilla on aika kivasti noita lämmittelylaitteita, joten ei ole pelkoa, että jäisi ilman edes ruuhka-aikana.

1

Salilla treenaan yleensä eniten käsiä, mahaa ja peppua. Cheertreeneissä tulee kyykättyä ja tehtyä niin paljon töitä jaloilla, että olen jättänyt ihan suosiolla jalkatreenin vähemmälle. Jalkoja treenaan lähes ainoastaan silloin, kun seuraavana päivänä ei ole cheertreenejä tiedossa. Ja sellaisia päiviä on aika harvoin ;-D

407

Käsiä treenaan erilaisilla laitteilla, joita salillani on sekä ihan perinteisillä käsipainoilla sekä tangolla ja painoilla etc.

228

Saluksella on myös laaja valikoima ryhmäliikuntatunteja, mutta mun on pakko kyllä paljastaa, etten ole koskaan käynyt yhdelläkään tunnilla Saluksella. Olen usein suunnitellut meneväni, mutta aina mulla on ollut treenit tai jotain muuta menoa. Ja muutenkin viihdyn todella hyvin yksikseni salin puolella. Tämän hetkisestä ryhmäliikuntalukujärjestyksestä haluaisin eniten käydä kokeilemassa RVP:tä eli reisi-vatsa-pakarajumppaa, Bodypumppia sekä Bodycombattia.

498

Treenitoppi - Nike
Urheilurintaliivit - Forever21
Juoksuhousut - Forever21
Treenikengät - Nike

501

Peppua treenaan useimmiten kyykkäämällä isojen painojen kera, pakaroiden treenaamiseen tarkoitetuilla laitteilla, jalkaprässillä tai maassa tehtävillä harjoituksilla.

443

Ja tässä olisi se legendaarinen poikaystäväni nimeämä "koiran pissaus"-pakaraliike. Jalkaa voi nostaa sekä hitaasti että nopeasti, ja tuoda myös sivulle. Kannattaa kokeilla, mikä tuntuu omassa pakarassa eniten! Musta tää on ainakin aika tehokas ja kiva liike.

367

3

Vatsaa treenatessa teen niin paljon erilaisia liikkeitä, etten pysty luetella tähän niitä kaikkia. Kierrot painojen kera ovat kuitenkin mielestäni hyviä vinojen vatsalihasten treenaamiseen.

470

Vatsalihaksia treenaan myös laitteilla.

457

6

Ojentajia treenaan taljalla tehden erilaisia liikkeitä.

4

Toinen superhyvä ja rankka ojentajaliike näkyy yllä olevassa kuvassa eli dippi. Tärkeää on pitää paino käsien päällä ja laskeutua käsien varassa 90 asteen kulmaan.

nimetön

Salukselta löytyy solarium, monipuolinen ryhmäliikuntatuntien valikoima sekä mahdollisuus varata ryhmäliikuntatunteja sekä paikan päällä että netissä!

341

Jos iskee nälkä ennen treeniä tai palautuseväs unohtuu kotiin, ei hätää. Saluksella on erilasia proteiini- ja palautusjuomia sekä proteiinipatukoita etc. myytävänä vastaanoton aukiollessa.

430

Muutama vatsalihasharjoite-esimerkki lisää: rutistukset jumppapallon ja pienen painon kera saavat ainakin mun vatsalihakset tuleen.

435

Toinen kiva jumppapallon kanssa toteutettava harjoite on viedä palloa vuorotellen käsistä jalkoihin, ja tuoda aina jokaisen vaihdoksen välissä kädet ja jalat lähelle maata.

433

Vatsalihaksia treenatessa kannattaa käyttää mielikuvitusta, ja kokeilla erilaisia liikkeitä, jotta niiden tekeminen pysyy mielekkäänä ja monipuolisena, ettei treenaa vain yhtä kohtaa.

347

2

Selkää tulee treenattua myös jonkun verran lähinnä erilaisilla laitteilla sekä klassisia selkäihasliikkeitä maassa tehden.

041

Kuntosalitreenaajana oon melkoinen varusteurheilija. Musta on kiva, jos on hyvät varusteet päällä. Tällä hetkellä treenivaatteissa Nike on ehdoton lempparini!

479

Pohjelihasten treenaaminen onnistuu helposti korokkeella tai puolapuilla.

352

133

Treenin jälkeen syön yleensä palautusevääksi banaanin, maitorahkaa tai proteiinipatukan. Tai juon proteiinijuoman. Lempiprotuskujuomiani ovat Valio PROfeel maitokahvi ja Gainomax vanilija. Teen myös välillä herkullista proteiinismoothieta, johon tulee purkillinen maitorahkaa, maustamatonta jugurttia, maitoa, marjoja ja banaania.

416

Tärkeintä mun mielestä kuntosalilla treenaamisessa on se, että siitä nauttii ja se tuottaa hyvää oloa. Onhan se tietenkin myös "ihan kiva" lisäetu, että treenatessa lihakset kehittyvät, ja saattaa tulla tyytyväisemmäksi omaan ulkonäköönsä ;-)

Liikunta on todella tärkeää, ja musta tärkeää olisi etenkin, että nuoret liikkusisivat, koska nuorena me luodaan terveydellemme perusta. Tiedän, että joillekin on kynnyskysymys kuntosalille liittymisessä kalliit kuukausimaksut sekä sitoutumispakko. Saluksella ei sitoutumispakkoa ole, joten voit irtisanoa jäsenyytesi, kun itse haluat. Liittymismaksu Saluksella on 60€ ja perusjäsenen jäsenmaksu 63€/kk, mutta mä sain järkättyä teille kaikille blogini lukijoille sellaisen etuoikeuden, että te kaikki saatte liittymismaksun joulukuun viimeiseen päivään asti (31.12.2013) veloituksetta mainitsemalla jäseneksi liittyessänne lukevanne mun blogia. Tämä yhteistyö koskettaa lähinnä Järvenpään lähistöllä asuvia lukijoita, mutta toivottavasti tästä olisi ainakin joillekin teistä hyötyä! Itse ainakin tarttuisin nyt tuumasta toimeen, jos olisin suunnitellut aloittamaan käymään kuntosalilla. Menkää rohkeasti tutustumaan ja kokeilemaan Saluksella treenaamista, sillä siellä kaikilla on mahdollisuus käydä ensimmäisen kerran treenaamassa "tutustumiskertana" veloituksetta. PS. Muistutan, että kuntosalien ikäraja on 16 vuotta, joten tämä yhteistyö ei kosketa alle 16-vuotiaita!

Lisätietoja Kunto Saluksesta: www.kuntosalus.fi (<- klick)

Leppoisaa sunnuntaita ihanat!

(Postaus on toteutettu yhteistyössä Järvenpään Kunto Salus kanssa.)

68 kommenttia:

  1. Todella kiva postaus ja varmasti myös yksi toivotuimmista :) Itse sain ainakin paljon hyviä vinkkejä tästä, kiitos sulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo oon kyllä saanut aika paljon kommentteja ja toiveita, että tekisin tämän ja nyt vihdoin ja viimein sain aikaiseksi! ;-D Kiitos sulle <3

      Poista
  2. Wow tää oli tosi tosi ihana postaus !(:
    Harmi vaan etten ole vielä 16 vuotta enkä voi käydä salilla.):
    Oot tosi kaunis ja voit olla todella ylpeä sun kropasta !(:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti! :) Ei sulla kuule oo mitään kiirettä vielä sinne salille, koska salilla ehdit käydä aikuisena koko loppuelämäsi. En mäkään aloittanut käymään salilla kunnolla, kun vasta vähän ennen kun täytin 18 :) Kannattaa nyt vielä, kun oot nuori, nauttia harrastuksista ja muusta kivasta, joihin ei välttämättä sitten aikuisena, kun pitää itse maksaa kaikki, ole varaa :)

      Poista
  3. Hei näkyykö sulla vatsalihakset jännittäessä, entä jännittämättä?:) sul on törkeeeen kiva kroppa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kai siellä masussa jotain edes hieman lihasta muistuttavaa alkaa pikkuhiljaa näkyä, muttei vielä tarpeeksi ;-)

      Poista
  4. Vauuuu tää oli ihan mielettömän hyvä postaus! Rakastan näitä pitkiä monella kuvalla varustettuja postauksia joissa on oikeasti jotain asiaa! Ja ps. sun kroppa on kyllä aivan älytön ;-) <3

    VastaaPoista
  5. Tosi kiva postaus! Aina vaan oot yhtä kaunis :). Voisitko tehä joskus postaksen sun cheertreeneistä, se ois kiva :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos! :) Jonkinlaisen cheerpostauksen voin tehdä.

      Poista
  6. Voi että, oot kyllä niin upea! Voisitko harkita joskus tulevaisuudessa ryhtyväsi fitness-kisaajaksi? :) Sinusta olisi nimittäin ainesta siihen. Mitä mieltä olet Oona Tolppasesta? Hän kirjoittaa blogia FITOONA, googleta siis, jos et tiedä kyseistä tehomimmiä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aiemmin mua kiinnosti ehkä enemmän sellainen touhu, mutta nyt kiinnostus on hieman laantunut :) Never say never! Juu seurailen Oonaa Instagramissa, ja upeassa kunnossahan tyttö on :)

      Poista
  7. Ei hitsit sä oot niin hyvässä kunnossa!!! :)

    VastaaPoista
  8. Kiva postaus mut kyl noi sun isot tissit näkyy ilmankin et vedät ton topin aina noin alas.. näyttää tyhmältä varsinki just salilla esitellä rintoja

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "aina", "noin alas" .. :-D Ensinnäkin et luultavasti ole näkemässä minua AINA, kun käyn salilla? Ja toisena en ole vetänyt toppiani mitenkään erityisemmin alas :) Mutta kiitos huolenpidosta!

      Poista
    2. Mäkään en ole kyllä koskaan nähnyt kenenkään tissien tursuavan urheilutopin ja urheilurintsikoiden alta ja mulle itelleni tulee mieleen lähinnä että Annilla on ehkä vähän vääränkokoiset/malliset vaatteet, mutta eipä tuo näytä Annin menoa mitenkään haittaavan, joten miksi sen pitäisi meitä muitakaan häiritä. Hiton hyvä kroppainen nainen. ;)

      Poista
    3. vau! oot kyllä tosi kaunis - saisinpa mäkin tollasen vartalon.. osaatko neuvoa miten kauan kestäisi jos alkaisin treenaamaan ja syömään oikein?

      Poista
    4. no hohhoijaa, itselläni ei ole läheskään yhtä isot rinnat kuin annilla mutta kyllä urheiluliiveissä ja -topissa rinnat tulevat enemmän esille kuin ns. normivaatteissa, ilman että niitä edes mitenkään "esittelee" tai toppia laskee :-D ja mahtava postaus, kiitos siitä! oot upee esimerkki meille kaikille ja kroppasi on uskomaton :) !

      Poista
    5. Itseasias urheiluliivit on liian pienet jos tissit pursuu tollei ja kyllä niitä löytyy kunnon urheiluliivejä joissa on oikeet kootkin. Shock Absordil on tosi hyvii urheiluliivejä eikä tarvii käyttää liian pienii

      Poista
    6. Nii ja piti viel sanoo et kiva postaus, upeessa kunnossa oot kyllä :)

      Poista
    7. Anonyymi 14.28 - Kiitos kovasti :)
      Anonyymi 16.03 - En osaa sanoa. Mulla on kuitenkin taustalla 11 vuotta kilpaurheilua, mutta ei liikunta ja oikea ruokavalio ikinä huonoa tee, joten kannattaa ihmeessä aloittaa ja treenata tavoitteellisesti! :)

      Poista
    8. Anonyymi 22.36 - Kiitos itsellesi kivasta kommentista :)
      Anonyymi 23.40 - Toisaalta urheilurintaliivien on hyvä olla tarpeeksi napakat, että ne tukevat rintoja :) Kiitti!

      Poista
    9. Näytät todellakin olevan hyvässä kunnossa, mutta näiden ja monien muidenkin sun kuvien perustellaa käytät oikeasti aivan liian pieniä rintaliivejä, ja siitä on haittaa rintakudokselle. Kenenkään rinnat eiv't mene sopivissa ja hyvin tukevissa urheilurintsikoissa tuon mallisiksi, ja itsekin olen huomannut ammattilaisen avulla sovitellessani että nimenomaan liian pienet liivit nostavat rinnat tuolla tavalla esiin, ja siten eivät tue tarpeeksi. Kannattaa siis käydä ihan alusvaateliikkeessä ostamassa sopivat! Myös intersporteissa on usein ammattitaitoisia naismyyjiä jotka auttavat urheluliivien kanssa.

      Poista
  9. Vau Anni! Kiitos hyvästä postauksesta! Tällaista tänne onkin kaivattu! :) Täytyy ehkä suunnata Salukseen. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos itsellesi kivasta kommentista <3 No toden totta täytyy! Siellä nähdään ;-)

      Poista
  10. nyt tuli kunnon postaus! jeee! ja mahtavaa että ajattelet meitä lukijoita ja hommasit tollasen tarjouksen meille :)

    VastaaPoista
  11. Tosi kiva postaus! Vau oot kyllä niin hyvässä kunnossa! :-)

    VastaaPoista
  12. Todella kiva ja kattava postaus! :) Oli mukava lukea! :)

    VastaaPoista
  13. Oot kyllä ihan mieletön tehopakkaus! Mukavaa sunnuntaita sulle :)

    VastaaPoista
  14. sulla on kyllä ihan tajuttoman hyvä kroppa! huomaa että oot tehnyt paljon töitä sen eteen :) tää postaus oli mahtava, ihanaa kun näit näin paljon vaivaa! oot tosi upee ilmestys ja roolimalli <3 keep going girl!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ihanasta kommentistasi :') <3 You made my day ;-)

      Poista
  15. Käytkö mielummin yksin vai jonkun treenikaverin kans?
    Mä tykkään ehdottomasti yksin, omaa aikaa. :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tykkään käydä ihan yksikseni, mutta en mä pahakseni pistä, jos joku haluaa tulla mukaan! :) Välillä käyn siskon tai poikkiksen kanssa.

      Poista
  16. anteeks ny vaan mut sul on oikeesti hyvät rinnat :D voi kuulostaa pervolta mut toi on totta :)

    VastaaPoista
  17. Oli ihana postaus ja tosi kiva lukea! Itse kävin myös saluksella ja on kyllä ihan paras sali! Ja voin myös suositella lämpimästi tunteja saluksella jos aikaa saat riitämään :D Itse asun väliaikaisesti tällä hetkellä usassa ja täällä aloin tosissaan ensimmäisen kerran kiinostumaan cheerleadingistä! Tietenkin täällä harrastuksena se on erilaisempaa kuin siellä suomessa :D Odotan jo innolla cheer kauden alkamista täällä ja jos innostun niin aloitan varmasti suomessa harrastuksen myös! Olis mukava joskus tulevaisuudes törmätä suhun salilla ja tulla höpöttelemään, vaikutat tosi mukavalle! :)
    ainomaija-oklahoma.blogspot.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti! :) Vautsi, nauti elämästäsi ja uusista kokemuksista siellä pallon toisella puolen :) Cheer on kyllä mahti laji!

      Poista
  18. Olipas kiva postaus :)! Oon ite miettinyt monesti alottavani salilla käymisen, mutta en vaan saa siihen aikaa mistään. Omat treenit ja valmentaminen vie aikaa hurjasti. Samoten toi yksin salilla käyminen jänskättää, kun yleisurheiluaikoina käytiin aina ryhmän/valmentajan/kaverin kanssa yhdessä salilla. Ehkä pitäisi siirtää salilta liikeet kotiin ja alottaa kuntoilu ihan kotona vaan ;) Oon jotenkin vaan niin löhöilyaddikti, että silloin kun ei oikeasti ole treenejä, niin ei huvittaisi vetää omatoimisia oheistreenejä, vaan pelkästään rentoutua :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, kiitti! :) Mun mielestä kuntosalilla käynti on siinä mielessä helppoa ja vaivatonta, koska saa itse päättää milloin sinne menee, jolloin voi suunnitella päivän tekemiset haluamallaan tavalla :) Treenit kun aina ovat silloin, kun ovat ja siihen ei paljoa itse voi vaikuttaa ;-D

      Poista
  19. ihana postaus, ihana kroppa, ihana tyttö! <3 Kysyisin ain että "koiran pissaus"-liike kuinka monta toistoa yleensä teet? olen nimittäin joksus itsekkin kokeillut kysesitä liikettä ja tuntuu ettei vaikuta missään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos, kiitos ja kiitos :)) <3 Teen yleensä 20 x 2-3 :) Kannattaa kokeilla nostaa jalkaa eri kulmassa tai eri nopeudella, ja muistaa pitää lantio koko ajan suorassa, ettei pääse kääntymään jalkaa nostaessa :)

      Poista
  20. Kannayyaa oikeest mennä kokeilee bodypumppii, ite oon tykänny siit tosi paljon, mut tottakai viihtyminen vaatii muös hyvän opettajan ym mut kantsii käydä testaa:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep! Oon kyllä ollut monta kertaa bodypumpissa mun jengiläisen vetämänä, mutta Saluksella en oo käynyt :)

      Poista
  21. Käytkö solariumissa säännöllisesti vai oletko edes kokeillut? Jos oot kokeillut niin tuottiko tuloksia? Ihana postaus ja muutenkin sun blogi on aivan ihana! ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En käy säännöllisesti. Elämäni aikana olen ollut ehkä n. 4-5 kertaa? Otin sellaisen "kuurin" viime keväällä ennen MM-kisamatkaa Floridaan, ja kyllä sillä ihan kivan pohjan sai :) Kiitti!

      Poista
  22. Vitsin kuumis !!! <3 Hyvä postaus 8)!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos itse kuumikselle ;-) Hyvä :))

      Poista
  23. voisiks tehä postauksen siit millaset sun treenit on? miten venyttelette, mitä sen jälkee yms..? oot mun motivaato, saan sust inspistä! lisää tämmösii postauksii:-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai cheertreeneistä? En oikeastaan tiedä onko se mahdollista, kun ei mulla oo mitään kuvia etc. treeneistä, joten saattais tulla vähän tylsä :) Kiitos!

      Poista
    2. jos saisit vaik sun poikaystävän tai siskon joskus kuvaamaan sinne treenien ajaksi?

      Poista
  24. Järvenpäässä koko ikänsä asuneena kysyn: missä toi sali sijaitsee? :D jostain syystä ei oo tullu vastaan

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Alhotie 14
      04430 JÄRVENPÄÄ"

      Postaukseen oli jopa laitettu linkki kyseisen salin nettisivuille, mistä löytyi heti etusivulta osoite. Jos ei osoite muuten sano mitään niin heitä vaikka googlen karttapalveluun, eiköhän sillä selvii missä sali on.. :)

      Poista
    2. Juu Tarjoustalon vieressä! :)

      Poista
  25. Tooosi kiva postaus! On niin ihanaa,että jaksat panostaa näihin :)) etenkin tää postaus oli tosi selkeä, ja kuvat oli laadukkaita ja hyviä. Kiitos Anni hyvästä blogista,jatka samaan malliin! :)

    VastaaPoista
  26. oot iha sika kaunis ja oot enekeli

    VastaaPoista
  27. voisin ehkä seurustella sun kaa :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Et sä kyllä voisi, koska seurustelen jo :( :-D

      Poista

Huolehdithan omalta osaltasi, että blogin kommenttiboksi säilyy paikkana, jossa jokaisen on mukava vierailla. Kiitos positiivisesta kommentistasi!