18. syyskuuta 2014

Food and shopping in Berlin

Kaupunkilomilla ruoka näyttelee usein hyvin suurta roolia reissusta. Rantalomilla saattaa päivän aikana tulla syötyä vain tuoreita hedelmiä tai salaattia ja illalla sitten jotakin täyttämpää. Kaupunkilomilla tämä ei tulisi kuuloonkaan, ainakaan minun osaltani. Kun kävelee koko päivän ympäriinsä nähtävyyksiä kierrellen, tarvitsee paljon energiaa.

Mistäs me sitten saimme sitä energiaa päiviimme Berliinissä?

Aamupala

Yövyimme Berliinissä Aletto Kudamm Hotel & Hostel:sissa loistavan sijainnin ja hyvän hinta-laatusuhteen vuoksi. Hotellissamme oli hyvä aamiainen, joka maksoi vain 5,50€/aikuinen. Sillä saimme mahamme täytettyä joka aamu ja jaksoimme pitkälle päivään asti ennen kuin tarvitsimme lounasta.

Itse olisin mieluusti käynyt kokeilemassa myös ihania brunsseja eri ravintoloissa, mutta koska ravintoloiden brunssit tuppaavat olemaan usein melko pieniä ja hintavia, päätimme syödä aamiaisen aina hotellillamme, koska siellä sai syödä niin paljon kuin jaksoi, joten mahat tulivat varmasti täyteen.

Lounas

Söimme Berliinissä yhtä päivää lukuunottamatta lounaaksi aina sushia. En tiedä, onko Berliinissä tavallista enemmän sushipaikkoja vai pistivätkö ne sattuneesta syystä vain meidän perheemme silmään. Sushi taitaa nimittäin olla melkein jokaisen Saksan perheenjäsenemme lempiruokaa..

Päivällinen

Päivälliseksi söimme aina jotakin täyttävää (ja jotakin muuta kuin sushia). Eräänä iltana söimme mm. pizzeria L´osteriassa, josta saa jättimäisiä pizzoja, jotka ovat myös todella herkullisia! Paikasta saa myös herkullisia salaatteja ja pasta-annoksia. Itse kokeilin tonnikalasalaattia, joka vei kielen mukanaan.

Jälkiruoka

Reissun päällä tulee usein syötyä myös normaalia enemmän jälkiruokia ja makeaa. Suklaakakkuja, jäätelöannoksia, smoothieita, pannacottaa..

Iltapala

Söimme usein päivällisen niin myöhään, ettemme tarvinneet enää iltapalaa. Muutamana iltana tosin poikkesin ostamaan pienestä katukojusta kipollisen tuoreita hedelmiä ja söin niitä suihkunraikkaana hotellilakanoissa, täydellistä!

Viimeinen päivämme Berliinissä

Oli ihana! Emme olleet tehneet päivää varten sen erityisempiä suunnitelmia vaan lähdimme aamupalan jälkeen vain kiertelemään paikkoja. Olimme ostaneet jokaiselle päivälle viiden hengen perhelipun julkisiin liikennevälineisiin, joka maksoi vain vaivaiset 16,50€/pv, joten suihkimme joka paikkaan U- ja S-Bahneilla. Otimme hotellimme viereiseltä asemalta, Zoologisher Gartenilta, metron Potzdamer Platzille ja kävelimme hetken aikaa etsien viihtyisää kahvilaa, kunnes törmäsimme varsin miellyttävään näkyyn.

Kyseessä oli Berliinin Aquanario, jossa järjestettiin upea vesishow aina puolen tunnin välein klo 14-22.00 välisenä aikana. Olimme paikan päällä puolen päivän aikoihin, joten nautimme cappuccinot auringon paisteessa Aquanarion ihanalla terassilla ja päätimme palata paikkaan uudestaan illalla katsomaan vesishowta.

Seuraava etappimme oli Salvador Dalin taidenäyttely, jonka ohitse satuimme vahingossa kulkemaan. Äitini omistaa jopa yhden Dalin taidekirjankin, joten hänen oli päästävä näkemään tämä näyttely ja se sopi hyvin meille lapsillekin.

Taidenäyttelyn jälkeen oli lasten vuoro päättää, mitä tehdään, joten lähdimme shoppailemaan!

Olimme käyneet jo aiemmin reissullamme Alexanderplatzin kolmikerroksisessa Primarkissa, josta olin löytänyt vaikka mitä kivaa halvalla, joten viimeisenä päivänä suuntasimme hotellimme lähistölle Tauentzienstraßelle.

Tauentzienstraßella sijaitsi mm. Bershka, Pull&Bear, Forever21, Zara, H&M, Nike, Adidas etc. Paljon liikkeitä, joissa olisin halunnut vierailla. Emme kuitenkaan viettäneet kauaa shoppaillen, koska reissumme pääintressit eivät olleet shoppailussa vaan nähtävyyksissä, joten kävin nopeasti vain muutamassa liikkeessä, joista tiesin, ettei löydy kotikaupunkini lähistöltä. Shoppailla ehtii myöhemmin täällä kotonakin!

Yleisesti ottaen parhaat shoppailumahdollisuudet Berliinissä löytyvät minun ymmärtääkseni Alexanderplatzilta, Kurfürstendammilta, Tauentzienstraßelta ja Friedrichstraßelta. Korjatkaa toki, jos olen väärässä!

Pikkuveikka sai Berliinistä mm. kuvassa näkyvän farkkuliivin, joka olikin herralle hyvin mieluinen! Myös hiukset käytiin laittamassa kuntoon Berliinissä parturissa.

Myöhäiselle lounaalle suuntasimme Aquanarion viereiseen ravintolaan (jonka nimeä en muista), josta sai aivan mahtavia salaatteja.

Aurinkolasit Primark, Laukku ja kello Michael Kors, Hame Zara, Toppi Primark, Kengät Converse

Lounaan jälkeen istahdimme Aquanarion terassille odottelemaan shown alkamista.

Aquanariossa pyöri kolme erilaista vesishowta, joissa suihkulähde tanssahteli kauniisti valaistuna joko elokuvamusiikin, klassisen musiikin tai vanhojen klassikoiden tahdissa.

Istuimme terassilla viimeiseen esitykseen saakka, jonka jälkeen lähdimme suoraan hotellille nukkumaan, koska seuraavana päivänä meillä oli edessämme n. 620 kilometrin mittainen kotimatka.

1. Haluaisin kiittää sinua tästä positiivisesta energiasta mitä blogisi kautta muille välität! Tästä blogista puuttuu myös sellainen 'esittämisen' maku, mitä monessa muussa suositussa blogissa nykyään tulee paljonkin vastaan. Ei ole täydelliseksi muokattuja kuvia tai karsittuja postauksia mistä ne on oikeat tilanteet ja tunteet puuttuvat. Erittäin hyvä juttu, että olet pitänyt blogin omanlaisena. Olet todella inspiroiva ihminen ja ihailen kunnianhimoasi mutta samaan aikaan huomioit läheisiäsi ja muita ympärillä olevia ihmisiä :) Tällaisen kuvan olen ainakin blogin kautta sinusta saanut.

1. Kiitän sinua ihanasta kommentistasi <3 Sait hymyn huulilleni :) Ihanaa alkavaa syksyä sinulle!

2. Sun postaukset saa aina niin hyvälle tuulelle, huomaa että jaksat todellakin panostaa bloggaamiseen! :-) <3

3. Toi kuva, jossa istut viinilasi kädessä ravintolassa, jossa on punavalkoruudulliset pöytäliinat on jotenkin jännällä tavalla tosi hieno.

1. Kiitos paljon :) Siinä on minunkin mielestä aika kiva tunnelma, juuri sellainen kuin ravintoloissa yleensä on :)

4. Ihania kuvia ja tosi hyviä matka vinkkejä jälleen! :) Näitä sun postauksia on aina niin kiva lueskella ja tykkään kun jaat välillä näitä perhe kuvia<3 ne on jotenkin niin aitoja.

5. Katoin instasi ja rakastuin kuviisi ja tyyliisi! Ja olet niin ihailtavan energinen ja haluaisin kysyä, että milloin aloitit urheilun vai onko se ollut pienestä asti? Haluaisin itse päästä hyvään kuntoon nii olisiko jotain vinkkejä? :)

1. Kiitos <3 Harrastin pienenä 5 vuotta telinevoimistelua ja sen jälkeen 6 vuotta kilpacheerleadingia, joten urheilu on aina ollut osana elmääni :) Terveellinen sekä monipuolinen ruokavalio sekä riittävä liikunta on kaiken A ja O :)

Huolehdithan omalta osaltasi, että blogin kommenttiboksi säilyy paikkana, jossa jokaisen on mukava vierailla. Kiitos positiivisesta kommentistasi!