22. marraskuuta 2014

Treenaamisestani

Reippaat lauantaihuomenet!

Olenkin jo pitkään lupaillut teille postausta treenaamisestani. En vain ole oikein tiennyt, kuinka sen toteuttaisin, jonka johdosta sen tekeminen on sitten aina siirtynyt eteenpäin odottamaan parempia ideoita. Nyt kuitenkin tartuin tuumasta toimeen ja ajattelin mennä sieltä, mistä aita on matalin ja aloittaa ihan vaan helpoimman kautta kertomalla yleisesti treenaamisestani. Myöhemmin voisin vaikapa toteuttaa erilaisia treenipostauksia esimerkiksi osa-alue kerrallaan tai kotitreenipostauksia etc. Ihan teidän mielenkiinnostanne riippuen, joten toiveita saa, ja pitääkin laittaa! :)

IMG_8911

Treenaan tällä hetkellä säännöllisen epäsäännöllisesti n. 4-6 x viikossa. Useinmiten viisi. Olen jakanut treenini eri päivillä suurin piirtein näin:

Päivä 1. Jalat: pääpaino on etu- ja takareisissä sekä pohkeissa.
Päivä 2. Kädet: koko hoito yhdellä kerralla.
Päivä 3. Keskivartalo: vatsalihakset, kyljet ja selkä laitteissa tehtynä.
Päivä 4. Jalat: pääpaino on pepussa.
Päivä 5. Kädet/keskivartalo: käsien tiettyjen osa-alueiden treenaamista esimerkiksi ojentajat + hauikset tai olkapäät + yläselkä etc. ja vatsalihas-, kylki- ja selkäliikkeitä lattialla tai erilaisten välineiden kanssa tehtynä.
Päivä 6. Extrapäivä: teen usein lempiliikkeitäni, koko kroppaa kuormittavia liikkeitä tai sellaisia liikkeitä, joista olen luistanut viikon aiemmilla treenikerroilla.

En kuitenkaan aina pitäydy täysin suunnitelmissani vaan treenaan omaa kroppaani kuunnellen. Jos esimerkiksi jalat ovat vielä edellisen treenin jäljiltä kipeät, vaihtuu jalkapäivä esimerkiksi keskivartalotreeniin. Tai jos ei tee mieli treenata käsiä vaihtuu esimerkiksi käsi-/keskivartalotreeni jalka-/keskivartalotreeniksi. Pyrin treenaamaan monipuolisesti eri kehon osa-alueita sekä keksimään ja kokeilemaan säännöllisin väliajoin uusia liikkeitä sekä treenimalleja, jotta treeni pysyisi mielenkiintoisena sekä mielekkäänä.

Näiden treenien lisäksi pyrin aloittamaan aamuni kevyellä n. 30 minuutin mittaisella hölkkälenkillä viiniviljelmien välissä koiramme kanssa. Jos aamulenkki jää syystä tai toisesta välistä, juoksen yleensä n. 10 minuuttia juoksumatolla ennen treenini alkua. Toisinaan saatan tehdä molemmat, jotta saan kunnon lämmön ylle ennen treeniä.

IMG_8928

Minulla on ollut jo pitkään tapana suunnitella viikon treenini aina etukäteen joko edellisen viikon lopulla tai uuden viikon alussa. Kun treenit on kirjattu kalenteriin ylös, niille löytyy huomattavasti helpommin aikaa ja treenisuunnitelmia tulee myös noudatettua paremmin. Esimerkiksi jos tiedän, että edessä on kiireinen työviikko, voin jo etukäteen merkata koska käyn vetämässä aamulla hölkkälenkin ja käsitreenin ja koska illalla töiden jälkeen salilla jalkapäivän. Jos ei ole minkäänlaista suunnitelmaa valmiina, saattaa helposti käydä niin että väsymys vie raskaan työpäivän jälkeen voiton ja ilta kuluu televisiota tai läppärin ruutua tuijottaen.

IMG_8876

Musiikki - tuo uskomattoman hieno keksintö, joka tuo lisäpuhtia treeniin kuin treeniin! Minulla on Spotifyssa oma soittolista, jolta löytyy hieman menevämpää musiikkia juurikin juoksulenkeille tai salitreeneihin.

IMG_8912

Top, bag & shoes Nike, Leggins H&M

IMG_8935

IMG_8951

IMG_9021

Suomessa asuessani kiidin pyörällä salilleni n. 3 minuutissa. Täällä Saksassa asumme viinimäen rinteessä, joten olen suosiolla jättänyt pyöräilyn pois laskuista, mutta kävellen pääsen salilleni n. 10 minuutissa. Ylläolevasta kuvasta näette, miltä näyttävät maisemat treenimatkani varrelta. Ei paha! Tosin tämä kuva on jo reilun kuukauden vanha, joten ei täällä enää noin vihreää ja vehreää ole.

IMG_9056

Menomatka salilleni on mukavasti pelkkää alamäkeä, mutta kotimatka onkin sitten kokonaan toinen juttu.. Voitte vaan kuvitella, miltä tuntuu tampata tätä mäkeä ylös jalkapäivän jälkeen. Uskon kyllä vahvasti, että juurikin tämän mäen ansiosta olen saanut lisää lihasta jalkoihin ja peppuun, koska tätä on tullut ravattua edestakaisin parhaillaan kaksikin kertaa päivässä. Hyötyliikunta kunniaan!

Lauantaiaamui jatkuu seuraavaksi sängystä ylösnousemisella, aamupalan laittamisella, aamulenkillä koiran kanssa ja jalka-/keskivartalotreenillä kuntosalilla. Illalla suuntaan jälleen töihin. Aloitin tällä viikolla muuten uuden työn, josta kuulette lisää myöhemmin. Nyt minulla on täällä Saksassa kaksi työpaikkaa, joissa toimin apulaisena. Esimerkiksi eilen työskentelin klo: 14-18 uudessa työpaikassani ja klo: 18-23 vanhassa työpaikassani ravintolassa, huh!

Ihanaa viikonloppua teille! 

65 kommenttia:

  1. Täytyy sanoa heti jo ennen kuin luen tämän postauksen, kuinka iloinen olen joka kerta kun huomaan, että olet julkaissut uuden postauksen. Olet mun esikuva opiskelun, urheilun, ulkonäön ja yleensäkin elämänasenteen suhteen. Toivottavasti arvostat sitä, että monet ihailee ja katsoo sinua ylöspäin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi että.. Kiitos kovasti! Iso <3 lähtee kyllä sinne puolelle ruutua :)

      Poista
  2. Treenipostaukset kiinnostaa! Olisi kiva, jos kerrot miten treenaat salilla (lämmittely, venyttely, eri liikkeet, laitteet, sarjat, painot jne.) osa-alueittain :) Ois ihan huippua jos viitsisit!

    VastaaPoista
  3. ootko muuten kuinka notkea? kun cheerleadingia harrastavathan ovat usein hullun notkeita?! vai onko sulla pysynyt notkeus ja taidot yllä nyt kun et enää harrasta? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minuakin kiinnostaisi tietää että miten taitosi ovat pysyneet yllä lopettamisen jälkeen?!:) meneekö esimerkiksi paikaltaan voltti tai afv yhä? Oletko muuten harkinnut cheerleadingia saksassa? Millaiset mahdollisuudet siellä on? :)

      Poista
    2. Mua kiinnostais tietää oletko joskus päässyt spagaatin ja/tai spritsin? Pääsetkö enää (jos siis joskus olet päässyt)?

      Poista
    3. Eivät kaikki cheerleadingia harrastavat ole todella notkeita :) Perusnotkeita kyllä, muttei mitään "hullun notkeita" :-D Ainakaan minun aiemmissa joukkueissani! Olin notkeimmillani telinevoimisteluaikoina, mutta cheerissä ollessani nostaja en käyttänyt/ylläpitänyt notkeuttani enää samalla tavalla. Nykyään menee ehkä venyvimmän puolen spagaati pohjaan, muttei muut + sillat menee etc.

      Akroilemassa olen ollut viimeksi elo-heinäkuussa ja silloin ainakin meni vielä kaikki paikaltaan voltit ja afv etc. Eiköhän ne vieläkin siis menisi :) Pitäisi päästä tässä joku päivä taas treenailemaan, koska jotenkin kauhistuttaa ajatus, etten kohta enää osaisi niitä! :-D

      Poista
    4. Hupsis unohdin vastata loppuihin kysymyksistä! Aluksi mietin cheerleadingin aloittamista täällä, mutta kun luulin olevani täällä vain max 6 kuukautta, olisi ollut melko turhaa niin lyhyeksi ajaksi lyöttäytyä johonkin jengiin, jos minua oltaisiin sinne edes otettu. Nyt en ole sitten oikeastaan yhtään tutkiskellut lajimahdollisuuksia täällä, mutta ehkäpä minun päiväni cheerleaderina on jo nähty :) Eliteen oli hyvä lopettaa!

      Poista
  4. Onko sulla yhtään asiaa sun kropassa johon et oo tyytyväinen? sun vartalo on mun silmiin täysi 10! ja ulkonäkö muutenkin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kauniisti sanottu, mutta kyllä minullakin on kropassani kohtia, joita haluaisin hieman fiksailla :) Naiset..

      Poista
  5. hei haluaisit tietää missä pidät puhelinta salilla ollessasi? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Urheilurintaliiveissä, haha :-D

      Poista
    2. Mutta kun tissit hikoo tai iho hikoo niin se puhelinhan kerää kosteutta :o :/ jos pidät liiveissä sitä :D

      Poista
    3. Minulla on kännykkä sellaisessa suojapussissa :)

      Poista
    4. Mä käytän tällasta käteen kiinnitettevää kännykkäkoteloa salilla ollessa: https://www.amltelecom.com/kleinhandel/product_images/x/965/sport_armband_voor_iphone__20884_zoom.jpg. Suosittelen! :)

      Poista
  6. Haluaisitko tehdä ruokapäiväkirjan esim. viikon ajan? :) Tai jos et halua kertoa tarkkaan mitä syöt, niin kertoa mitä yleensä syöt aamupalaksi ja muina ruoka-aikoina :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itseasiassa niin minun oli tarkoituskin tehdä ensi viikolta ruokapäiväkirja! :) Aloitan maanantaista lähtien kirjaamaan ruokiani ylös ja julkistan postauksen sitten viikon kuluttua :)

      Poista
  7. Upeita kuvia ja näytät juuri siltä, että viihdyt kropassasi. :) Se on tärkeintä!

    VastaaPoista
  8. Etkö treenaa ollenkaan rinta- tai selkälihaksia (siis nimenomaan YLÄselkää)?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Treenaan selkälihaksia ja yläselkää :) Rintalihaksia en painota, mutta toki niitä tulee treenattua siinä samalla useissa käsilihasliikkeessä sekä koko vartaloa kuormittavissa liikkeissä.

      Poista
  9. Millä tavalla erilaista luulisit, että elämäsi olisi ollut/olisi nyt, jos olisit muuttanut perheesi mukana saksaan silloin muutama vuosi sitten kun he muuttivat? Vai ootko miettinyt ikinä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Elämäni olisi varmasti täysin erilaista. Olemme tosin pohtineet äitini kanssa, etten olisi varmaankaan osannut arvostaa mahdollisuutta asua ulkomailla silloin samalla tavoin kuin nyt vanhempana osaan. Silloin olisin nimittäin joutunut muuttamaan vastentahtoani, pahimmassa murkkuiässä, joten alkutaival ei ainakaan olisi ollut varmasti hauskaa kenenkään mielestä.. :-D Nyt sain käydä lukion Suomessa, seurustella poikaystäväni kanssa ja harrastaa Elitessä 3 upean kauden verran, enkä kuitenkaan menettänyt mahdollisuuttani asua joskus ulkomailla, joten loppu hyvin kaikki hyvin! :)

      Poista
  10. Mun mielestä olisi kiva tietää hieman tarkemmin mitä eri liikkeitä teet eri lihasryhmille, saisi hieman inspistä omaankin treeniin! Tuntuu, että jämähdän aina treenaamaan samalla tavalla... :D

    VastaaPoista
  11. Miten saat sun hiuksiin noin sievät laineet? Mistä nettiliikkeistä tilaat vaatteita, asusteita yms. (muita kuin yhteistyön kautta)? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noissa kuvissa minulla oli ollut edellisenä päivänä kiharat, joten nuo olivat vain edellisten kiharoiden jäänteet ;-D En ole koskaan ollut aktiivinen nettishoppailija, mutta silloin tällöin olen tilannut esimerkiksi Nelly.com:ista juhlamekkoja tai Amazonista juttuja! :)

      Poista
    2. Ai, no millä olit tehnyt ne edellisen päivän kiharat? Anteeksi kauhea utelu, oot vaan niin kaunis :)

      Poista
    3. Ne olivat tehty sillä sukkakihara-menetelmällä, jonka esittelin täällä blogissanikin reilu kuukausi sitten! :)

      Poista
  12. Vau, sulla on tosi hyvä kroppa! :)

    VastaaPoista
  13. Muakin kiinnostaisi kovasti ruokapäiväkirja ja liikkeet, joita teet salilla :) Sun blogi on antanut mulle tosi paljon motivaatiota! Aion ensi keväänä hakea unelma-alalleni opiskelemaan, ennen en uskaltanut koska ajattelin ettei musta olisi siihen. Ja ensi viikolla alotan taas käymään salilla pitkän tauon jälkeen, sun innoittamana, ja siksi treenipostaukset juuri kiinnostaisikin. Oot ihan huippu! Kiitos monipuolisesta ja ihanasta blogista :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vau! Olen sanaton :) Tälläisten kommenttien takia sitä jaksaa panostaa tähän blogiin. Et tiedäkään, kuinka paljon lisämotivaatiota annoit juuri minulle! Kiitos siitä <3

      Poista
  14. Sulla on kyllä aivan upee kroppa!! tykkään sun blogista aivan hirveesti, vaikken oo kauheen kauaa seuraillukaan :) omat kiinnostuksenkohteet ja elämänarvot tuntuu kohtaavan sun kanssa vahvasti!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi että, kiitos kovasti! Huippua kuulla, että olet tykännyt <3

      Poista
  15. Like your pictures. You worked hard on yourself.
    Your figure is stunning.

    VastaaPoista
  16. Lueskelin tossa sun vanhoja postauksia ja voi vitsi miten kiva blogi sulla on ollut alusta asti ! oot kyllä kehittyny hirmusesti mutta silti alusta asti niin ihania juttuja täällä :) oot ollu aina mun lemppari bloggaaja, älä ikinä poista noita postauksia noita on niiiin hauska lukee noita vanhojakin juttuja :) oot niin aito ittes ja vastaat ihanasti aina kommentteihin vaikka saisitkin rapaa niskaas. tää on niin monipuolinen ja piristävä blogi niin se on aina päivän piristyt kun oot tehnyt taas postauksen :) olipas sekava kommentti :D mutta pääpointti oli siis että jatka samaan malliin <3 :) ihania noi vanhat kuvat susta ja sun poikkiksesta :) ootteko alkaneet tammikuussa 2010 seurusteleen? vai käsitinkö väärin :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Apua, haha :-D Itse en kovin mielelläni lueskele vanhoja postauksiani.. Mutta kiitos kovasti! <3 Aloimme seurustelemaan poikaystäväni kanssa helmi-maaliskuun vaihteessa 2010 :)

      Poista
  17. ootko maistanut tupakkia?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ole koskaan edes maistanut tupakkaa, ja olen siitä todella ylpeä! :-D En näe tupakan poltossa niin mitään järkeä. Rahat menee vain savuna ilmaan ja terveys siinä samalla :(

      Poista
  18. Moikka! Muistaakseni viime treenipostauksessa kerroit treenaavasi vatsoja neljänä(?) päivänä viikossa, kahtena aivan tukkoon asti ja kahtena vähän kevyemmin, ootko siis muuttanut tota, vai? :-) Sulla on kyllä upea kroppa!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sama käytäntö edelleen voimassa :) Treenaan vatsat ihan piippuun aina keskivartalotreenipäivinä ja muiden treenien yhteydessä teen aina lopuksi hieman erilaisia vatsoja :) Kiitos!

      Poista
  19. Huh, oot mielettömän hyvässä kunnossa ! :) Voisitko tehdä postauksen myös siitä mitä biisejä soittolistaltasi löytyy kun treenaat, olisi kiva jos saisi vaikka itsellensä sieltä jotain uutta musaa. Ja nuo maisemat ovat kyllä ihan uskomattoman upeat !! :) Onnekas olet kun saat viettää siellä niin monta kuukautta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kovasti! <3 Voisin vaikkapa tehdäkin :) Tosin täytyy kyllä jo etukäteen varoittaa, etten ole mikään kävelevä radio, joka olisi ajantasalla kaikista uusimmista hiteistä, vaan kuuntelen enimmäkseen juurikin minulle tärkeitä, usein hieman "kuluneita" ja vanhoja kappaleita ;-D

      Poista
    2. Oikeastaan se olisi vielä parempi ! Voisi tulla mieleen taas sellaisia biisejä mitä ei ole edes muistanut :) Kaikki juuri tämän hetken hitit jo tietääkin niin hyvin. :)

      Poista
  20. vau mikä kroppa sulla on!♥ treenipostaukset kiinnostaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos <3 Hyvä juttu, niitä lisää siis! :)

      Poista
  21. Tosi ihania noi kuvat, näyttäät niin freshiltä ja nätiltä niissä! :)) Joku salimusapostaus ois tosi kiva!

    VastaaPoista
  22. oot mun girl crush <3 ois niin siistiä olla sun kaveris! mua kiinnostaisi erityisesti, että mitä sisältyy tohon jalka (peppu) päivään :)

    VastaaPoista
  23. Oot saanu hankittua ihan mielettomän kropan kyllä! Kai tiedät, että suurinosa esim bikinifitneksessä kisaajista näyttää jo lähes tuolta, suosittelisin ehdottomasti että kävisit kolkuttelemassa sellasia ovia jos yhtään kiinnostusta löytyy! :) Sinun tarmokkuuden ja kunnianhimoisuuden vuoksi jotenkin vaan tuntuu, että olisi varmasti antoisa ja haastava harrastus sulle! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi apua kiitoksia vain paljon, mutta kyllä saisin tehdä kovasti vielä töitä, jos lavalle haluaisin nousta. Sellainen ei kyllä ainakaan tällä hetkellä kuulu mielenkiinnon kohteisiini taikka tavoitteisiini. Haluan nauttia elämästäni, ja koen, että moiset harrastukset rajottaisivat elämääni tällä hetkellä aivan liikaa.

      Poista
  24. Huhhh....... :D Nyt ei kyllä löydy edes sanoja! Oot nainen ihan pirun upea! Ja nuo hiukset to die for....

    VastaaPoista
  25. kiinnostaisi tietää kuinka pitkä olet ja paljonko painat? :) painat varmaan reippaasti enemmän mitä luulisi, koska et ole mikään kukkakeppi vaan sulta oikeesti löytyy lihaksia! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen viimeisimpien tietojeni mukaan pikkusen päälle 165 cm pitkä, mutta paino jääköön omaksi asiakseni :) Haha, ja joo toivon kyllä, että edes osa kiloistani johtuisi juurikin niistä lihaksista ;-D

      Poista
  26. Ihanan freshejä kuvia! Ihailen kovasti tuota sun motivaatiota ja sitä, kuinka treenaus näkyy sun kropassa :) Hyvältä näyttää!

    http://justsayinghianne.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  27. Hei! Mitä mieltä olet muista lisäravinteista treenin ohella kuin treenin jälkeen perinteisestä proteiniista? Käytätkö itse ennen treeniä tai treenin aikana jotain kuten boostereita ja mitä mieltä olet niistä? Syötkö ylipäätään jotain ennen treeniä, jos niin mitä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En käytä tällä hetkellä mitään lisäravinteita satunnaisia proteiinipatukoita ja -juomia lukuunottamatta! :)

      Poista

Huolehdithan omalta osaltasi, että blogin kommenttiboksi säilyy paikkana, jossa jokaisen on mukava vierailla. Kiitos positiivisesta kommentistasi!