13. maaliskuuta 2015

3 Months 2 Go

Hyvää huomenta sekä pitkästä aikaa myös Fitness Fridayta ihanat!

Maaliskuun puolessa välissä mennään, kevät on täällä (ainakin siitä päätellen, että mulla on jo rusketusrajat!) ja kesään on aikaa jäljellä enää muutama hassu kuukausi! Nyt alkaa olla korkea aika aloittaa hommien paiskiminen oman kroppansa eteen, jos ei ole vielä tavoitteessaan. 

Kesäkunnon tavoitteleminen herätti pari viikkoa sitten keskustelua blogissani. Kesäkunto on siitä hauska käsite, että se voi tarkoittaa jokaiselle eri asiaa. Jollekin kesäkunto voi olla ympärivuotinen tila ja toiselle taas vain kesäkuun alusta elokuun loppuun kestävä väliaikainen pinnistys. Minä olen harrastanut melkein puolet tähän astisesta elämästäni aktiivisesti kilpaurheilua, jonka johdosta silmäni on tottunut oman vartaloni kohdalla urheilulliseen ulkomuotoon. Siksi minulle onkin tärkeää olla perushyvässä kunnossa ympäri vuoden. Kesä on kuitenkin harvinaista herkkua, kun Suomessakin pystyy kulkea sääret paljaina sekä napa hieman vilkkuen, joten kesän alla minulla on ollut tapana treenata pikkusen kovemmin ja syödä pikkusen paremmin, jotta saavuttaisin tavoittelemani kesäkunnon.

Kesäkuntoni tavoittelussa ei ole kyse suurista muutoksista elämäntapoihini. Olen pitänyt lukijani toiveesta tämän viikon ajan ruoka- ja treenipäiväkirjaa, jonka laitan ensi viikolla myös tänne blogiin nähtäväksi ja josta voi huomata että lähiaikoina olen mm. pidentänyt aamulenkkejäni, vähentänyt ruisleivän ja maitotuotteiden syömistä sekä lisännyt runsaasti veden juontia. Tämän lisäksi olen myös pyrkinyt nukkumaan pidempiä yöunia ja treenaamaan salilla niin, että teen jokaisen sarjan viimeisenkin toiston täysillä. Eli vanhan kunnon ylläpitämistä sekä pieniä muutoksia, jotka vaikuttavat kuitenkin merkitsevästi sekä kehoon että mieleen. Olo on ollut nyt muutaman viikon ajan todella hyvä ja energinen, mutta siitä kunniaa eivät vie ainoastaan treeni ja ravinto vaan myöskin tuo ihana keltainen pallero tuolla taivaalla, joka herättää luonnon eloon ja tekee ihmisistä onnellisempia.


IMG_7727

IMG_7719

Mitä kesäkunto ja sen tavoitteleminen sinulle merkitsee?

24 kommenttia:

  1. Mä oon yrittänyt nyt tammikuusta asti päästä "kesäkuntoon" kun lihoin syksyllä monta kiloa. Oon aina painanut 54 kg ja nyt painan 61. Siis tammikuusta lähtien multa on tippunut vaan yksi kilo mikä on tosi turhauttavaa! Ennen söin hirveästi herkkuja kuten sipsiä ja suklaata ja söin valtavia annoksia enkä liikkunut. Nyt oon liikkunut 3-5 kertaa viikossa ja jättänyt kaikki herkut pois. Silti tuntuu ettei lähde kiloja... Oon aika lannistunut! Haluaisin takaisin sen kesäkunnon minkä näön mun noin vuoden takaisissa kuvissa! Tässä on n 3 kuukautta aikaa nyt ennen kesälomaa, luuletko että voin onnistua? Mitä mun pitäisi tehdä että kilot lähtee....?????? ;D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei kannata lannistua! 3 kuukautta riittää varmasti :) Ja kannattaa muistaa, että vaan tuijottaminen ei aina ole kannattavaa, koska lihas painaa rasvaa enemmän. Joten jos ennen et liikkunut lainkaan, ja nyt treenaat 3-5 x viikossa, on sinulle tullut lisää lihasta, jonka takia painokin on noussut. Minun on aika vaikea lähteä neuvomaan, kun en tiedä mitään muista elämäntavoistasi :s Nukutko, juotko vettä ja syötkö kasviksia tarpeeksi? Lenkkeily polttaa rasvaa kaikista tehokkaimmin, joten sitä suosittelen, jos haluaa pudottaa kiloja! :)

      Poista
    2. Ei millään pahalla Annille, mutta haluaisin tarkentaa hieman.
      1. Kilo lihasta ja kilo läskiä painavat molemmat kilon, lihas vain menee tiiviimpään tilaan.
      2. Etenkin naisilla lihasmassa kasvaa todella hitaasti (etenkin ilman steroideja), joten en usko että tuo Anonyymin 7 kilon painon nousu olisi pelkkää lihasta. Tiedän, Anni ei näin sanonutkaan, mutta halusin tarkentaa. Toki siitä voi pieni määrä olla lihasta, muttei kaikki - varsinkin jos ruokavaliossa on ollut paljon herkkuja aiemmin.
      3. Vaakaa ei tosiaan kannata tuijottaa liikaa vaan ennemminkin peilikuvaa ja halutessaan mittanauhaa. Mikä tahansa riittävällä tehokkuudella tehty aerobinen liikunta ja alle kulutuksen syöminen polttavat rasvaa hyvin. Suurin osa on siis kiinni siitä mitä suuhunsa pistää.

      Poista
    3. Tolla "lihas painaa rasvaa enemmän" tarkoitettiin varmaan sitä, että esimerkiksi ihmisellä, jolla on paljon lihasta, voi painoindeksi näyttää ylipainon puolelle. Kun taas muuten samoilla mitoilla oleva henkilö voi olla vaikka ylipainoinen läskin takia. Totta kai nyt vaikka kilo nauloja ja kilo höyheniä on samanpainoisia, muttei koostumukseltaan sama asia.

      Poista
    4. Lihasta ei saa noin nopeasti kasvatettua. Eka ano: pelkäsään herkkujen vähentäminen ei välttämättä auta painon pudottamisessa, vaan ruokavalioon on tehtävä muitakin muutoksia. Et muutenkaan paina hirveästi, niin tuskin saat sitä painoa nopeasti edes pudotettua ilman suurempia muutoksia, esimerkiksi ruoka annosten pienentämistä. Sinun on siis joko syötävä vähemmän tai liikuttava reilusti. Oletko kiinnittänyt huomiota liikunnan laatuun, onko se pelkää lihaskuntoharjoittelua, pelkkää aerobista vai kumpaaki? Myös liikunnan laadulla on merkitystä painon pudottamisessa.

      Poista
  2. Ihanaa anni että rohkeutesi riittää tekemään juuri tällaisia postauksia, vaikka näiden kommentit ovat välillä ihan omaa luokkaansa! Keep going,uskon että oot kesällä vielä upeammassa kunnossa kun nyt :)!

    VastaaPoista
  3. Itsekin olen samoilla linjoilla kuin säkin, eli pidän yllä hyvää kuntoa ympäri vuoden :) kuitenkin kesä ja tulevat tapahtumat kuten waterland festivaalit saavta motivaation kohoamaan ja joulusta lähtien olen ollut entistä tarkempi ruokavalion suhteen ja lisännyt kuntosali treenejä huomattavasti. Positiiviset tulokset ja muutokset vartalossa vain kannustavat jatkamaan entistä kovemmin ;) oot muuten tosi kadehdittavassa kunnossa! Tuollainen vatsa on mun unelma :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa mieltä! :) Voi kiitos todella paljon <3

      Poista
  4. Mahtavaa kun julkaisit tämän ja toivotaan asialista keskustelua! :> Itselleni kesäkunto tarkoitti ennen samaa kuin sinulle, nyt vuoden aikana hiipineet kilot tarkoittavat kuitenkin muuttivat hommaaa. Tänää vuonna kesäkunto tarkoittaa ylimääräisten kilojen pudotusta ja sen jälkeen kropan ylläpitoa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sitä toivotaan! :) Tsemppiä loppurutistukseen ennen kesää! <3

      Poista
  5. Tarkottaako tuo sun loppurutistus siis sitä, että haluat kiinteytyä lisää vai kasvattaa lihaksia vai pienentää rasvaprosenttia vai mitä? Odotan innolla ruoka- ja treenipäikkyä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Koko ajanhan mä käyn salilla ja lisään sarjoihini painoa, jotta lihakset kasvaisivat :) Ennen kesää olisi kiva saada esimerkiksi peppuun vähän lisää pyöreyttä ja vatsapalikoihin muotoa. Kiva kuulla!

      Poista
  6. Tsempit siitä että julkaisit tämän, vaikka valitettavan usein täntyyppiset postaukset on saanu täällä turhaa kritiikkiä! :-D ja itekki pyrin pitää siistin kunnon ympäri vuoden niin ei tarvi vetää mitää hullua pikadieettiä ennen kesää. Innolla ootan sun ruoka- ja treenipäiväkirjaa! :-)

    VastaaPoista
  7. Mulla on vähä sama juttu että treenaan kyllä ympäri vuoden ja pidän huolta kunnostani, mutta kohti kesää mentäessä haluan hieman kiristää kroppaa! Kukapa nyt ei haluais näyttää hyvältä bikineissä? :D Ajattelin ens viikolla ottaa vähän kevyempää ruokavaliota käyttöön ja ottaa salitreenin rinnalle pari kertaa viikossa aerobista liikuntaa, nyt on talvi mennyt lähinnä lihasta kasvattaessa! Vitsi ja toi sun kroppas on kyllä just siinä kondiksessa, mitä toivoisin kesään mennessä itelle!En voi ees kuvitella miten upeelta sä näytät sitte kesällä ku nyt jo nuin hyvältä :DD huhhu!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta! :) Voi kiitoksia kovasti ihanuus <3

      Poista
  8. Osaisitko kertoa että syötkö aina vaan kun on nälkä, vai tiettyhin kellonaikoihin? Ja oisko sulla jotain vinkkejä jos tuntuu että on "kokoajan nälkä"? Kiitos etukäteen jo:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Syön yleensä silloin, kun on nälkä. Mutta pyrin kuitenkin siihen, ettei ruokailujen välille tulisi liian pitkiä taukoja, koska nälkäisenä syö yleensä enemmän kuin oikeasti tarvitsisi.

      Jos tuntuu, että on koko ajan nälkä niin suosittelisin hieman tutkimaan omaa ruokavaliota. Ravintorikkaasta ruoasta nimittäin pitäisi saada aikaan kylläisyydentunne. Runsaasti proteiinia sekä kuituja sisältävät ruoat pitävät nälkää parhaiten. Lisää aterioihisi erilaisia vihanneksia tai salaatteja, jotta niistä tulisi täyttävämpiä ja juo tarpeeksi nestettä (joskus jano saattaa nimittäin ilmetä näläntunteena). Jos mikään ei tunnu auttavan, niin nappaa aterioiden välillä jotain pientä, terveellistä välipalaa. Esimerkiksi porkkanat toimivat ainakin mulla hyvin aterioiden välisenä nälän taltuttajana! :-D

      Poista
  9. Luen nykyään enää tosi harvoja blogeja ja sun blogi on yks niistä. Vaikutat niin aidolta ihmiseltä, sellaselta joka ei ajattele muista pahaa. Samalla oot silti kunnianhimonen ja teet töitä sun unelmien eteen :) On aina ilo tulla lukeen sun uusia postauksia! Tää oli eka kerta kun kommentoin sun blogiis, enkä tiedä mikä tarve mulla siihen yhtäkkiä tuli, mutta ei kai sen väliä :D Hyvää kevään jatkoa ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana, kun tulit laittamaan nyt kommenttia! You made my day :) Ja superia kuulla, että blogini on mieleesi <3 Kiitos samoin sulle!

      Poista
  10. Ootko tehny jo vatsalihas treenistä postauksen? Se olis aika huippu! Uskon et monelle vatsa on se jota kesäks olis kiva treenailla timmimmäks :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jooo vatsapostaus!

      Poista
    2. En ole vielä tehnyt, mutta suunnitteilla on ollut jo pidemmän aikaa ja jonkinlaista materiaaliakin löytyy.. ;-) En vaan vielä ole päättänyt toteutanko sen videon vai kuvien avulla.. Tahtoisin tehdä videon, mutta minulla on hieman ongelmia videopätkien editoinnin suhteen :/

      Poista

Huolehdithan omalta osaltasi, että blogin kommenttiboksi säilyy paikkana, jossa jokaisen on mukava vierailla. Kiitos positiivisesta kommentistasi!