23. lokakuuta 2015

Treenimotivaatio hukassa?

Hyvää perjantai-iltaa aka Fitness Fridayta tyypit!

Blogiini tulleista kommenteista ja toivotuista postauksista päätellen osalla teistä siellä ruudun toisella puolen tuntuu olevan treenimotivaatio enemmän tai vähemmän hukassa. No worries, sellaista sattuu paremmissakin piireissä ja nyt olisi luvassa mun ajatuksia sekä vinkkejä, mistä sitä treenimotivaatiota saa revittyä niihinkin päiviin, kun pelkkä sängystä ylös nouseminen tuntuu ylitsepääsemättömän raskaalta.

Motivaatiota treenaamiseen

IMG_6970_1024

Aseta itsellesi tavoite. Tavoite, jonka ääneen sanominen voi ensimmäisellä kerralla tuntua hölmöltäkin, mutta jonka tiedät sisimmässäsi voivasi saavuttaa, jos vain teet tarpeeksi töitä sen eteen. Ja kun tavoite on asetettu ja sanottu ääneen, ala paiskia hommia saavuttaaksesi sen. "People with goals succeed because they know where they're going." 

Valitse sinulle oikea laji. Jos treenaaminen ei huvita, syynä voi olla väärä laji. Kaikkia ei ole luotu nostelemaan painoja tai juoksemaan maratoneja, ja siksi on tärkeää löytää se itselleen luonnollinen ja mielekäs tapa liikkua. Treenaamisen tulee olla hauskaa ja siitä täytyy nauttia! "If you're not having fun it's not worth doing."

IMG_6956_1024

Vaihtelu virkistää. Vaikka olisitkin jo löytänyt sen oman lajisi, ei vaihtelu ole koskaan pahitteeksi. Ole avoin uusille lajeille, liiku monipuolisesti ja kokeile erilaisia treenimuotoja. Jos olet esimerkiksi tottunut treenaamaan yksin, sovi joku kerta treenitreffit kaverin kanssa,  jolloin voit kokeilla myös niitä liikkeitä, joihin tarvitset kaverin apua. Treenistä on myös huomattavasti vaikeampaa luistaa, kun kaveri odottaa treenipaikassa. Jos taas treenaat lähes aina yhdessä ystävän kanssa taikka isommassa porukassa, kokeile joskus mennä ihan yksinäsi treenaamaan. Saatat yllättyä, kuinka tehokkaan ja intensiivisen treenin saat aikaiseksi ihan lyhyessäkin ajassa, kun ei ole ketään kenelle höpöttää sarjojen välissä. Ja jos olet esimerkiksi vannoutunut kuntosalitreenaajaa, kuten allekirjoittanut, käy joskus tutustumassa salisi tarjoamiin ryhmäliikuntatunteihin. Itse kävin maanantaina ensimmäistä kertaa joogaamassa ja ihastuin siihen välittömästi! Pyrinkin tästä lähtien ottamaan joogasta ihan jokaviikkoisen tavan. "If nothing ever changed, there'd be no butterflies."

Suunnittele treenisi etukäteen. Kirjaa kalenteriisi ylös vähintään ne päivät ja kellonajat, jolloin menet treenaamaan. Voit myös hahmotella etukäteen, mitä treenaat minäkin päivänä ja millaisia liikkeitä/harjoituksia teet. Minulla esimerkiksi on tapana aina viikon lopussa kirjata kalenteriini ylös seuraavan viikon treenipäivät ja treenit. Kun treeni lukee kalenterissa ja sitä varten on varattu aikaa, tulee suunnitelmaa noudatettua ihan huomaamatta. "Well planned is half done."

IMG_7005_1024

Panosta varusteisiin. Eiköhän se ole ihan itsestään selvää, että esimerkiksi laadukkailla lenkkareilla on mukavampi juosta kuin lenkkareilla, jotka hiertävät jalkoihin rakkulan heti ensimmäisten kilometrien aikana. Moni saa lisämotivaatiota tyylikkäistä treenivaatteista ja mielestäni välineurheilussa ei ole mitään pahaa, jos sillä saa pidettyä  yllä motivaatiota urheilemiseen. Kyllä minäkin treenaan mielummin laadukkaissa ja hyvännäköisissä treenivaatteissa kuin vanhoissa pieruverkkareissa. "If I look good  then I feel good and if I feel good, then I'll train good."

Tähtää hyvään oloon. Liikkuessa elimistöön vapautuu endorfiininejä, jotka saavat aikaan hyvän olon tunteen. Kun liikut tarpeeksi, sinulla on parempi olo ja ruokahalu sekä nukut ja voit kokonaisvaltaisesti paremmin. "Do more of what makes you happy."

IMG_6965_1024

Ympäröi itsesi motivoivilla ihmisillä. Ihmisillä, joilla on samat tavoitteet kuin sinulla tai joilla on sellaisia tavoitteita, joita haluaisit itselläsikin olevan. Sanotaan, että seura tekee kaltaisekseen, joten vietä niiden ihmisten kanssa aikaa, ja jos se ei ole mahdollista, seuraa heitä esimerkiksi Instgramissa tai lue heidän blogejaan ja ota heistä mallia. "Surround yourself with people that reflect who you want to be and how you want to feel, energies are contagious."

Muista palkita ja hemmotella itseäsi. Ole ylpeä itsestäsi ja muista palkita ja hemmotella itseäsi, kun olet sen ansainnut. Palkitse itsesi esimerkiksi välitavoitteen saavuttamisesta, onnistuneesta treenistä tai vaikka ihan vaan siitä, että teit treenin, vaikkei olisi huvittanut. Palkinto voi olla vaikkapa lempiherkkusi, rentouttava saunailta, uusi treenivaruste tai ihan mitä tahansa, mikä motivoi sinua. "Success isn't given it's earned."

IMG_6957_1024


Motivaatiota musiikista. Luo itsellesi soittolista, joka antaa sinulle lisää energiaa ja motivoi treenaamaan. Voit myös luoda erilaisia soittolistoja erilaisia treenejä varten. Ainakin omalla kohdallani musiikilla on ihan mieletön vaikutus ja voima. En voisi kuvitellakaan lähteväni lenkille tai vetäväni jalkapäivää ilman musiikkia. "Music on, world off."

Laatu korvaa määrän. Älä treenaa treenaamisen takia, vaan treenaa itsesi takia. Jos treenaaminen ei jonain päivänä nappaa, älä pakota itseäsi. Treenaa mielummin harvemmin ja täydellä teholla kuin usein ja puolilla valoilla. Näin treenaaminen pysyy mielekkäänä ja motivaatio korkealla. "Quality is not an act, it is a habit."

IMG_7526_1024

Ajattele vähemmän, tee enemmän. Aloittaminen on yleensä kaikista haastavinta. Varsinkin jos ajatuksesi kiertävät negatiivista noidankehää. Kun lopetat turhan ajattelemisen ja aloitat tekemisen, menestyt. Voin taata, ettet tule jälkeenpäin katumaan tehtyä treeniä. Niinä hetkinä, kun tuntuu että väsyttää, eikä millään jaksaisi treenata, lopeta asian ajatteleminen, vedä treenikamat niskaan ja lähde treenaamaan. Treenin jälkeen kiität itseäsi. Niin yksinkertaista se on. "You will only get what you work for."

Onnistuminen & tulokset. Älä keskity pelkkiin tuloksiin vaan nauti matkasta ja iloitse sen varrella jokaisesta pienestä onnistumisesta ja kehitysaskeleesta. Vain siten saavutat tuloksia. "Work hard in silence let your success be your noise."

Toivottavasti näistä kohdista on teille hyötyä! Nyt lähden itse vetämään perjantain kunniaksi jalkapäivän ja täytyy myöntää, ettei kyllä yhtään huvittaisi tai jaksaisi, mutta koska tiedän, että treenin jälkeen minulla on hyvä olo, uni maistuu paremmin, voin olla ylpeä itsestäni ja olen jälleen askeleen lähempänä tavoitettani, on se sen arvoista!

17 kommenttia:

  1. Tosi hyväntuulinen ja osuva postaus näin pimeään syksyn aikaan :) Itsekin pyrin noudattamaan noita vinkkejä, aina ei todellakaan huvittas lähtee jumppiin tai salille, mutta eipä sitä ole tullut kertaakaan kaduttua lopulta! :D

    VastaaPoista
  2. Hei Anni!

    Kiitos tästä postauksesta, ja myös koko blogistasi! Sun blogi on mun mielestä yks niistä harvoista laadukkaista blogeista, jotka on tässä blogimaailman kaupallistumisen myötä säilynyt mukavan rentona ja sun näköisenä! Yhteistyöjuttuja on sopivasti, ja ne on kivasti toteutettuja. Kerrot tavallisesta arjestasi, ja se on ihanaa. ❤

    Sitten tähän postaukseen liittyvään asiaan. Tiedän, ettet ole mikään ammattilainen, mutta ajattelin, josko sulla kuitenkin olis jotain tietoa tästä asiasta, kun aina olet paljon urheillut. Löysin pienen tauon jälkeen kipinän urheiluun viime kevättalvesta. Nautin lenkkeilystä ja kotijumpista, se fiilis mikä niistä tuli, oli huippu! Kroppa ja mielikin virkistyi. Nyt kuitenkin pari edellistä kuukautta on ollut vaikeaa. Lenkkeily ei vain suju. Siinä missä ennen hölkkäsin 12km, nykyään jo 2 kilometrin jälkeen tuntuu, että voimat loppuu yksinkertaisesti kesken. Silmiä ja päätä särkee, heikottaa eikä mikään suju. Olen yrittänyt syödä hyvin (yleensä syön kunnon aamupalan n.7 aikaan ja lenkille lähden 9 maissa) ja juon mielestäni tarpeeksi, joten siinä ei pitäisi olla vika. Tämä ongelma on vienyt motivaation ja ilon liikunnasta kokonaan. Myöskään hemoglobinissa tms. ei ole vikaa. Mitä suosittelisit tekemään?

    Toinen ongelmani on jatkuva stressi laihduttamisesta. Olen 21v, 166cm pitkä ja 66kg painava nuori nainen. Tiedän, että en ole ruumiinrakenteeltanikaan kovin siro, ja lihaksiakin löytyy, mutta silti painoni ja kokoki ahdistaa ja stressaa. Olisiko sulla jotain vinkkejä, joilla painoa saisi pudotettua terveellisesti ja niin, että aineenvaihdunta toimisi tasaisesti eikä liikunnan harrastaminen kärsisi siitä? Ihailen itseluottamustasi ja positiivisuuttasi, ja toivon, että jonakin päivänä pystyn itsekin katsomaan peiliin, ja toteamaan, että olen ihan ok tällaisena kuin olen.

    Kaikkea hyvää vielä sulle, Anni! Monta vuotta olen blogistasi saanut nauttia, ja toivottavasti saan vielä pitkään.❤

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, onpa ihana kuulla, että blogini miellyttää! <3

      Itse en tosiaan koskaan ole ollut kovin aktiivinen lenkkeilijä, joten tuohon en osaa sanoa muuta kuin, että kuuntele kehoasi. Jos pitkien matkojen juokseminen ei tunnu tällä hetkellä hyvältä, ota vähän rennommin ja juokse lyhyempiä matkoja tai kokeile jotain muuta liikunnanmuotoa välillä, jonka jälkeen juokseminen saattaa tuntua taas kevyemmältä. Jos ruokavaliosi ja veden juonti on kunnossa, sinuna keskittyisin unen määrään sekä juoksu- ja hengitystekniikkaasi. Voisiko niissä olla parantamisen varaa?

      Mitä laihduttamiseen tulee, ihan aluksi lopeta stressaaminen! Asiasta stressaaminen ei edesauta asiaa, vaan päinvastoin sillä voi olla jopa negatiivisiakin vaikutuksia. Minä neuvoisin pyrkimään löytämään itselleen luonnollisen ja mieluisen tavan liikkua, juomaan runsaasti vettä päivän aikana ja syömään sopivankokoisia annoksia mahdollisimman puhdasta, terveellistä ja monipuolista ruokaa. Kun teet liikunnasta ja terveellisistä elämäntavoista osan elämäntyyliäsi, saavutat tuloksia siinä sivussa ihan puolivahingossa.

      Muistutan myös, että tulokset eivät synny hetkessä. Samalla, kun tavoittelen jotain muuta, muista nauttia siitä, mitä olet saavuttanut jo nyt! On ymmärrettävää, että jokainen näkee omassa vartalossaan pieniä kehityskohtia, mutta olen melko varma, että olet täysin OK jo nyt, joten marssi sen peilin eteen ja sano se ääneen niin, että vakuutat itsesikin :)

      Kiitos samoin sinulle! <3

      Poista
    2. Jos juoksu ei kulje, niin mitä jos vaihtaisi kävelyyn? Sauvat mukaan ja vaikka nilkkapainot! Kävely on aivan liian aliarvostettu laji.

      Poista
  3. Mikä sun tavoite sit on? ;) jota lähempänä nyt siis oot! :) mitkä sun tavoitteita ylipäätään on, treenissä ja muutenkin elämässä? Oot u p e e !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Treenaan, jotta voin ylläpitää hyvää oloa, terveyttäni ja urheilullista vartaloani, jossa viihdyn ja voin hyvin. Elämässä minulla on tällä hetkellä tavoitteena suorittaa opintoni kunnialla, aloittaa kehittämään blogiani haluamaani suuntaan ja elää onnellista elämää, josta nautin sekä pyrkiä tekemään myös ihmiset ympärilläni onnellisiksi.

      Poista
  4. Tää postaus tuli kyllä niin nappiin paikkaan! Ihan super kivasti kirjoiteltu ja monta kivaa faktaa ja niksiä taas treenimptivaation metsästykseen :)

    VastaaPoista
  5. Hei Anni! Luin sun edellisen postauksen kommentteja ja keskustelitte Vaasassa olevista kirppiksistä, mietin että osaisitko suositella Helsingistä jotain hyviä ja laadukkaita kirppiksiä? Muutin tänne juuri ja rahat ei millään riitä normikaupassa shoppailuun joka viikko :) :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla ei itseasiassa ole itsellänikään hirveästi kokemusta Helsingin laajasta kirppisvalikoimasta, mutta bloggaajakollegani Nadja teki viime keväänä kattavan esittelyn Helsingin kirppareista: http://nadjastrange.indiedays.com/2015/03/03/tehokas-kirppiskierros-helsingissa/ :)

      Poista
  6. Ois niin huippua saada olla sun kaveri!! <3 mut asut vaasassa ja minä tampereella :( kiitos ihanasta blogista jota oon seurannut alusta saakka!! :) kertaakaan ei oo tullut sellasta oloo "plääh taas tylsä postaus" yms. Sulla on niin ihanan aito ote tähän bloggaamiseen :) ja oot itekkin niin aito :) pärjäät tolla pitkälle! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voih, olipa ihanasti sanottu! <3 Ja aivan superihanaa kuulla, että olet ollut messissä jo monen vuoden ajan :) Arvostan!

      Poista
  7. En tiedä poistitko kommenttini, vaikka kirjoitin ihan kauniisti, mutta kokeilen uudestaan.

    Eli siis ihan oman tilanteeni vuoksi kysyn sinulta, että miten sulla on ollut varaa ostaa Applen kannettava? Kuinka kauan olet siihen säästänyt? Ja haluan tietää myös, että laitatko joka kuukausi rahaa säästöön? Vai meneekö sulla koko palkka? Miten jaatte miehesi kanssa laskut? Kuinka paljon sulla jää käyttörahaa kuukaudeksi? Entä miten saat samalla säästettyä ulkomaanmatkoihin? Ylipäätään kuinka paljon säästät per kuukausi ja mihin asioihin? Kysyn jotta saisin täältä lisää motivaatiota. Itse tuhlaan kaikki rahat ja mitään ei jää säästöön. Haaveilen Applen kannettavasta. Toivon että vastaat tähän, koska olet ennenkin motivoinut toiminnallasi minua. Ja se mitä tänne kirjoitat, niin ne on sun omia juttuja, vaikka joku siitä valittaisikin. Me ollaan jokainen erilaisia ja lukijoidenkin on vaan hyväksyttävä se.

    Sitten hei olen jo pitkään toivonut teidän kotipostausta ja kauppapäivä postausta, jossa kuvaat ostoksiasi ja kirjoitat niistä. Tarkoitan nyt lähinnä ruokakauppaa.

    Kiitos jos vastaat tällä kertaa <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa!

      En ole saanut aiemmin kommenttiasi, mutta tosiaan olen aina ollut todella tarkka rahan käytöstäni, ainakin tiettyjen asioiden suhteen. Koitan välttää ns. turhia ostoksia, kuten esimerkiksi heräteostoksia vaatekaupoissa, limppareita tai muita pieniä naposteltavia etc., joihin saa kulumaan ihan huomaamatta suuria summia. Ja käytän kyseiset rahat sitten minulle tärkeisiin asioihin, kuten matkustamiseen ja kunnollisiin työvälineisiin, kuten läppäriin ja puhelimeen. Sen lisäksi pidin viime vuonna välivuotta, jonka ajan asuin vanhempieni luona ja tein töitä samalla ja kesällä olin myös töissä, joten sain rahaa ihan kivasti säästöön. Tämän kaiken lisäksi kirjoitan tätä blogia sivutyönäni :)

      Joo kauppapäivä -postauksen olenkin suunnitellut tekeväni nyt ihan lähiaikoina, mutta koti-postaukseen saattaa mennä vielä hetki, kun ei olla saatu asuntoamme vielä kunnolla sisustettua :)

      Poista
  8. Ootko muuten huomannut, että aina kun mainitset blogin puolella meneväsi salille, niin sulla on tiedossa jalkapäivä :D haha. Kiitos hyvistä ja inspiroivista postauksista :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En oo kyllä huomannut! Haha, onpa hassua, koska treenaan jalkoja kyllä ihan saman verran kuin muitakin alueita ;-D Eipä mitään, ihanaa jos niistä on hyötyä!

      Poista

Huolehdithan omalta osaltasi, että blogin kommenttiboksi säilyy paikkana, jossa jokaisen on mukava vierailla. Kiitos positiivisesta kommentistasi!