5. huhtikuuta 2016

PAM


Yhteistyössä Indiedays ja PAM.

Olen mukana Indiedaysin ja PAMin yhteistyökampanjassa, jonka tavoitteena on lisätä tietoa PAMista ja sen toiminnasta. PAM on palvelualojen ammattiliitto, johon kuuluu yli 230 000 palvelualan ammattilaista. Minulla itselläni ei ole kokemusta ammattiliittoon kuulumisesta, mutta olen työskennellyt useana kesänä palvelualalla esimerkiksi kuntosalin vastaanotossa sekä kaupan kassalla ja Saksassa asuessani myös tarjoilijana eräässä ravintolassa, joten siinä mielessä oli mielenkiintoista päästä tutustumaan hieman tarkemmin kyseisen alan ammattiliiton toimintaan.

Suomessa työn tekoa koskeva lainsäädäntö on yleisesti ottaen huipputasolla verrattuna moniin muihin maihin ja olen ollut myös siitä onnekas, etten ole oikeastaan koskaan joutunut omalla työurallani kohtamaan vaikeita kysymyksiä, joihin olisin tarvinnut ulkopuolista apua. Saksassa tarjoilijana työskennellessäni työajat sen sijaan olivat toisinaan hyvinkin kyseenalaiset. Eräänkin työvuoron jälkeen muistan kuinka tulin kello kahden jälkeen aamuyöllä väsymyksestä ja ärsytyksestä itkien kotiin, kun minun ei oltu annettu koko kymmenentuntisen työpäivän aikana levätä hetkeäkään tai pitää edes kunnon ruokataukoa. Ja kahden viimeisen tunnin ajan ennen sulkemista, jolloin minun ei työsopimukseni mukaan olisi kuulunut enää edes olla töissä, jouduin kuuraamaan kellaribaarin lattioita edellisen illan juhlien jäljiltä, kun muut työntekijät hoitivat mukavammat sulkuhommat. Jos samankaltainen tilanne olisi sattunut Suomessa, olisin voinut turvautua PAMiin.

Olen kuullut myös ystäviltäni useita tarinoita toinen toistaan epäreilummista työnantajista, epäinhimillisistä työajoista sekä mitä omituisimmista palkanmaksujärjestelyistä, joissa ammattiliittoon kuuluminen olisi ollut varmasti täydellinen ratkaisu. Jos on esimerkiksi aloittamassa kesätyöt palvelualalla taikka valmistumassa palvelualan ammattiin, mielestäni ammattiliittoon liittymistä kannattaisi ehdottomasti harkita vakavissaan. Vaikean paikan tullen sitä nimittäin varmasti kiittäisi itseään!

IMG_0603

IMG_6227

IMG_0605

IMG_0688

IMG_0609

IMG_0634

IMG_0624

Mitä PAM tekee?

✔ Ajaa palvelualojen työntekijöiden asioita yhteiskunnassa ja vaikuttaa lainsäädäntöön.

✔ Neuvottelee palvelualoille työehtosopimukset, joissa sovitaan työssä
noudatettavista minimiehdoista, kuten palkasta, työajasta, sairausajanpalkasta ja
arkipyhäkorvauksista. Työehtosopimuksen vuoksi sinun ei tarvitse itse neuvotella työsi ehdoista, sillä PAM on neuvotellut ne puolestasi ja työehtosopimuksilla sovitaan usein lakia paremmista määräyksistä.

✔ Pitää työntekijöiden puolta työelämässä. Valvoo, että työsuhteissa noudatetaan
työehtosopimusta ja lakeja. Jos työsuhteessa tulee ongelmia, ei niistä joudu selviämään yksin, sillä PAMin työsuhdeneuvonnasta tai työpaikan luottamusmieheltä voi kysyä, jos jokin asia on epäselvä tai mietityttää.

✔ Hoitaa jäsentensä riitatapauksia ja antaa oikeusapua tarvittaessa. PAMissa hoidetaan
vuosittain 1500 erimielisyystapausta. Tyypillisiä ovat esimerkiksi palkkoihin liittyvät erimielisyydet.


IMG_0576

IMG_0556

IMG_6182

IMG_6171

IMG_0591

IMG_0573
IMG_0580

Miksi PAMiin kannattaisi liittyä?

✔ Jos olet töissä palvelualoilla, PAM on sinun liittosi. 

✔ Koskaan ei tiedä, millaisten kysymysten eteen joutuu työpaikalla. Liitosta saa apua mm. työsuhdetta ja palkkaa koskevissa asioissa. 

✔ Jäsenmaksu on vain 1,5 % bruttotuloista, ja siitä saa verotuksessa vieläpä osan takaisin.

✔ PAMiin kuuluminen kerryttää työssäoloehtoa, mikä tarkoittaa sitä, että jos jää joskus työttömäksi, on oikeutettu ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan, joka on suurempi kuin Kelan maksama peruspäiväraha. Työssäoloehtoa kerryttää jokainen työviikko, jona on työskennellyt vähintään 18 tuntia.

Ilmainen opiskelijajäsenyys on tarkoitettu palvelualan ammattiin opiskeleville, ja sillä saa omaan alaan liittyvää tietoa jo opiskeluaikana sekä hyvät jäsenedut.

✔ Jäsenyys antaa turvaa työelämään. Jos eteen tulee kysymyksiä esim. palkoista,
ylityökorvauksista tai lomista, saa PAMista apua maksutta. Jäsenet ovat oikeutettuja liiton ja luottamusmiehen työsuhdeneuvontaan sekä työttömyysturvaan ja jos jää työttömäksi, tarvittaessa myös oikeusapuun sekä lakimiehen palveluihin. 

✔ Jäsenet saavat myös useita muita rahanarvoisia jäsenetuja.

Liittymistapoja on kaksi: netissä (www.pam.fi/liity) tai soittamalla (puh. 030 100 600).

IMG_0682

IMG_0646

IMG_0595

IMG_0653

IMG_0659

Postauksen kuvitus on Thaimaan reissultamme, kun teimme päiväretken Phang Nga -kansallispuistoon, jossa ensimmäinen stoppimme oli kauniille vesiputouksille viidakon keskellä, toinen apinakalliolle, jossa saimme syöttää apinoita ja rapsutella vauvavuohia ja kolmas ja viimeinen stoppi paikkaan, jossa olisi ollut mahdollista laskea vaijeria pitkin, ajaa mönkijöillä, raftata tai ratsastaa norsuilla. Me valitsimme kyseisistä vaihtoehdoista vaijerilaskun sekä raftauksen, minkä johdosta päiväreissu kustansi meille 1000 bahtia/hlö, joka on n. 25 euroa. Vaijerilasku oli todella lame, mutta raftaus eli koskenlasku oli sen sijaan ihan hurjan hauskaa ja saimmekin kiljua ja nauraa vatsalihaksemme kipeiksi tunnin mittaisen laskun aikana. Olen käynyt kerran aiemminkin raftaamassa, Balilla, ja se on kyllä niin hauskaa hommaa, etten voi muuta kuin suositella sitä ihan jokaiselle!

Noita suloisia norsuja katsellessa ja paijatessa tuli jotenkin todella kurja fiilis, kun heidän nilkkojensa ympärille oltiin köytetty painavat metalliketjut. Olen joskus itsekin tietämättömänä turistina norsun kyytiin noussut, mutta nykyään minua ei kyllä enää saisi moista tekemään. Voi, kun norsutkin voisivat liittyä PAMiin, niin heidänkin työolosuhteet paranisivat huomattavasti... Mutta koska norsut eivät voi PAMiin liittyä, eivätkä he voi ajaa omia etujaan, niin pyritään me ihmiset ajattelemaan norsujenkin parasta, jooko? 

Onko teillä hauskoja kokemuksia asiakaspalvelutilanteesta, työntekijän tai vaikka asiakkaan näkökulmasta? Jakamalla tarinasi tämän postauksen kommenttiboksissa osallistut 50 euron S-ryhmän lahjakortin arvontaan! (Muistakaa tutustua myös arvonnan sääntöihin.)

22 kommenttia:

  1. Olin hampurilaispaikassa kesätöissä, kun kassalleni tuli japanilaispariskunta. He alkoivat puhumaan tietenkin englantia, itse olin opiskellut jonkun aikaa japania, joten päätin yllättää pariskunnan vaihtamalla heidän kieleensä. Asia ei kuitenkaan mennyt ihan nappiin, kun näin pariskunnan ilmeen. Olin sanonut jotain vastaavaa että "Voitte mennä rakastelemaan vessaan" Siinä naama punaisena sitten vaihdoin englannin kieleen ja kyllä japanin kielen opiskelu jatkui erittäin tiiviisti :D:D

    emmip93@hotmail.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, voi apua! :-D No mutta minun mielestäni oli todella rohkeaa edes yrittää vaihtaa heidän kieleensä ;-) Itsekin tykkään aina ulkomailla vaihtaa englannista saksaan, jos tulee ilmi, että keskustelukumppani tulee Saksasta :)

      Poista
  2. Kai tiedät, että käymällä tuolla norsupaikassa tuit tuota heidän toimintaansa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No enpä oikeastaan, sillä maksoin vaijerilaskusta ja raftauksesta. Jos kukaan ei maksaisi norsuratsastuksesta, tuskin niitä kovin pitkään enää järjestettäisiin.

      Poista
  3. Heippa! Tuli noista norsujen oloista mieleen, että mikä on sun mielipiteesi vegetarismista/veganismista? Voisitko itse joskus kuvitella eläväsi ilman minkäänlaisia eläinkunnan tuotteita? Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, kiitos vastauksesta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luulen, että voisin ainakin elää ilman punaista lihaa, mutta kala, kana, kananmunat ja osa maitotuotteista saattaisivat tuottaa ongelmia, jos ne täytyisi kokonaan hylätä :-D

      Poista
  4. Kai tajuat mitä asiaa oikeen ajat kun teet postauksen ammattiliitosta? Juuri ammattiliittojen takia mikään asia ei ole edennyt mihinkään suuntaan Suomessa jo kauan jatkuneessa huonossa taloustilanteessa.. Että liittykää vaan ihmeessä mm. PAM:iin! En olisi kyllä uskonut että sinä KYLTERINÄ teet tällasen postauksen. Kai siellä koulussa jotain pitäisi oppiakin??

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En usko, että asiat ovat ihan noin mustavalkoisia, mutta mielipiteensä kullakin! :) Minulle ammattiliitto on aika uusi juttu, kun en ole kuitenkaan vielä kovin kauaa työelämässä vaikuttanut, joten mielestäni oli ihan kiva päästä tämän postauksen myötä tutustumaan PAMin toimintaan tarkemmin.

      Poista
    2. Miksi kylterinä ei voisi suhtautua myönteisesti liittoihin?:D Moni ekonomi kuuluu Akavaan. Kyltereistä liikkuu paljon ärsyttäviä stereotypioita, mutta totuus on että meitäkin on erilaisia.

      Poista
  5. Ihana kun lähdit tähän yhteystyöhön mukaan! Nuorille tärkeä aihe, mutta harvaa jaksaa kiinnostaa. Näin postauksen muodossa se tulee kuitenkin luultavammin luettua ja saa edes jotain pientä tietoa itselleen! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse opin ainakin paljon uutta tämän yhteistyön pohjalta :)

      Poista
  6. Moi! Liittoasiat ovat toki tärkeitä. Ihmettelen että opintoalasi huomioiden esittelet täällä pam:ia. Oletkin varmaan ehkä tietämättäsi opiskelijajäsen toisessa liitossa, joten tämä asia yleiset työmarkkinaolosuhteet ja liittojen väliset erimielisyydet huomioiden tuntuu järin kummalliselta.

    Liittyen tuohon päiväretkeesi ja aikaisempaan kommenttiisi. Toki ostamalla kyseisen organisaation palveluja tuet epäsuorasti myös heidän norsutoimintaansa. Rahat menevät samaan kassaan. Tietenkin tälläisten asioiden välttäminen täysin on mahdotonta ja kohtuus kaikessa. Kommenttieni tarkoituksena ei ole päättömästi kritisoida toimintaasi vaan vain haastaa ajatusmaailmaasi. Toivottavasti et siis loukkaannu vaan jatkat blogiin kirjoittelua iloisella asenteella. Reippautesi välittyy myös ruudun toiselle puolelle ja sen vuoksi bloagiasi on ihana seurata!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuten totesin en itse kuulu PAMiin, mutta uskon että siitä voi esimerkiksi palvelualan ammattilaisille olla apua :)

      Ja ymmärrän, että rahat menevät samaan kassaan, mutta en silti koe itse tukevani juurikin heidän norsuratsastustaan vaan heidän rafting-toimintaansa, kun kulutan kyseistä palvelua.

      Kiitos sulle asiallisesta kommentista! :)

      Poista
  7. Onksulla blogimotivaatio hukkunu....?

    VastaaPoista
  8. En oikein tiiä onko tää hauska, mutta yritin kerran kovasti puhua englantia asiakkaalle kassalla. Asiakas oli hieman hämillään ja selitti olevansa suomalainen :D
    Lagexd@hotmail.com

    VastaaPoista
  9. Sain kerran aika sitkeän hikan pubissa, joka lähti kun järjestyksenvalvoja tuli säikäyttämään mut. Olin aiemmin yrittänyt saada hikkaa pois juomalla vettä, mutta se ei auttanut. Silloin joku mies naureskeli hikalleni tiskin toisella puolella ja kuittaili, että mut pitäisi säikäyttää. En silloin huomannut ko. miestä järjestyksenvalvojaksi, mutta se paljastui kun mies tuli jonkin ajan päästä säikäyttämään hikan pois. sm92755(at)student.uta.fi

    VastaaPoista
  10. Lukiessani tätä postausta tuli mieleeni että oletko jo saanut kesätöitä? Anteeksi jos jossain olet jo kertonut, minulta mennyt aivan ohi.

    Ps. lisää liikunta ja ruoka-aiheisia postauksia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ole, valitettavasti! :-( Pistetään toive korvan taakse :)

      Poista
  11. Itse olin viime kesänä kaupassa töissä ja tuotteita hyllyttäessäni asiakas tuli kysymään tiettyä herne-kukkakaali-maissi sekoitusta. Totesin että sellaista ei valitettavasti valikoimaamme kuulu tähän vuoden aikaan ja vanha herra soitti sitten vaimolleen kysyen käykä puutarhurin vihannessekoitus. Jonkun aikaa keskusteltuaan vaimon kanssa mies tuli luokseni, antoi puhelimen minulle ja sanoi että ei tajua sekoituksista mitään ja osaisinko minä päättää oikean vihannespussin. Juttelin sitten vaimon kanssa ja pohdittiin yhdessä mikä sekoitus olisi paras keittoon. Sitten annoin valitun vihannespussin ja puhelimen takaisin herralle ja hän lähti kassan kautta keiton ääreen. Olin tosi hämmentyny tilanteesta mutta lopulta kaikki olivat tyytyväisiä!

    irene.tillens@hotmail.com

    VastaaPoista
  12. Työskentelin huoltoaseman kassalla ekoja päiviä, ja monet asiakkaat ostivat tupakkaa tai jotain tupakointiin liittyviä juttuja, joista en ollut ollenkaan tietoinen, koska en itse polttanut eikä kukaan lähipiiristäni. Eräs asiakas pyysi minulta filttereitä, ja olin ihan että ai mitä, jolloin asiakas naurahti, että ne on siellä sun takana, ja hetken etsiskelyn ja tämän kivan asiakkaan avustuksella löysin filtterit. Silloin tunsin itseni hyvin tietämättömäksi, mutta parissa päivässä opin nopeasti kaikki myynnissä olevat tuotteet.
    om93080(at)student.uta.fi

    VastaaPoista
  13. Muutamankin kerran on sattunut tämä aina yhtä hauska sekä aina yhtä nolo asiakaspalvelutilanne, kun oon kaupasta ostamisen jälkeen lähtenyt vaan muina miehinä pois ja unohtanut ostokset kassalle.. sitten myyjä siitä kassalta aina huikkaa "Etkös aatellut noita ostoksiasi ollenkaan mukaan ottaa" tai parhaimassa tapauksessa lähtee ulos asti sun perään juoksemaan kun oon kerennyt jo sinne asti... :-D

    ida.plosila@gmail.com

    VastaaPoista

Huolehdithan omalta osaltasi, että blogin kommenttiboksi säilyy paikkana, jossa jokaisen on mukava vierailla. Kiitos positiivisesta kommentistasi!